„Časový poplatek, tedy známky pro osobní auta a malé nákladní vozy, zatím není v návrhu. Těžší nákladní vozy a autobusy zaplatí za kilometr čtyři koruny a pět haléřů,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Přesto v momentě zprovoznění získá celý zhruba již čtrnáctikilometrový jihočeský úsek statut dálnice.

Tečka za státem

„Náklady na výstavbu nové části se pohybují kolem dvou miliard korun, a to včetně mostů, kterých je na tomto úseku celá řada. Přes údolí ve Rzavé například vede 250 metrů dlouhý most s technicky zdařilou konstrukcí,“ doplnil informace předseda Sdružení pro výstavbu D3 a senátor za ODS Pavel Eybert.
Tento jihočeský úsek by už měl být posledním, který zafinancuje státní Ředitelství silnic a dálnic ČR, neboť v těchto dnech podle Eyberta již vláda získala od firmy Mott McDonald materiál o podmínkách koncesního výběrového řízení na soukromého investora úseku Tábor – Bošilec. Hanzelka pak Deníku řekl, že ministerstvo dopravy s touto firmou pozastavilo spolupráci a další zadání dopracují ministerští úředníci.

Co nejdelší úseky

„Termíny se tím nezdrží. Vše, co dosud firma Mott McDonald vypracovala převezmeme a budeme v tom pokračovat,“ ujistil především na adresu Plánských, kteří na dálnici již netrpělivě čekají, Hanzelka. Jako důvod uvedl rozhodnutí vlády, která nechce výstavbu dálnice dělit na jednotlivé části, ale pomocí soukromých peněz stavět co nejdelší ucelené úseky. Britská firma měla za úkol připravit zadání pro VŘ na zhotovitele i provozovatele pouze třicetikilometrové trasy. „Potom bychom museli vypisovat nové řízení na další postup výstavby,“ vysvětlil mluvčí ministerstva.
Vítězná firma si tak vybuduje a zprovozní až 105 kilometrů dálnice od Tábora na hranici s Rakouskem. Dílčí stavby by měla uvádět do provozu do roku 2013.
Státu se ale dosud nepodařilo vykoupit všechny potřebné pozemky v plánované lokalitě Tábor – Bošilec. Pro stavbu třicet kilometrů dlouhou dálnici jich zbývá vykoupit necelých dvacet procent. „Teď se začínají podávat návrhy na vyvlastnění pozemků, nemělo by jich ale být víc než kolem desítky,“ věří senátor Pavel Eybert.
Spuštění prací na tomto úseku by podle ministerstva mělo nastat v srpnu příštího roku. Ohrozit plánovaný start ovšem může zákon, který říká, že vyvlastněný pozemek musí být do roka užit k účelu, pro nějž byl vyvlastněn. V opačném případě dosud platí, že se vrací vlastníkovi.
Poslanci za ODS a ČSSD proto nyní připravili změnu zákona, a to ve smyslu, aby odvolání k soudu nemělo odkladný účinek. Vláda ho ale nedoporučila ke schválení.
Nové kilometry dálnice přijede 17. prosince uvést do provozu kromě ministra dopravy Aleše Řebíčka i premiér Mirek Topolánek.