Z obcí na trase dálnice si asi nejvíce oddechne Borek. Tranzitní doprava od Prahy by se mu konečně vyhnula. „Na stavbu čekáme s velkým napětím," říká starosta Borku Jaroslav Novák. V ranní a odpolední špičce se středem obce táhne nekonečný had vozidel, který jen tu a tam malou mezerou dovolí místním, aby přešli frekventovanou vozovku nebo se sami se svým vozidlem vydali na hlavní silnici. „Při posledním sčítání provozu v roce 2010 projelo Borkem za 24 hodin průměrně 12,5 tisíce vozidel," upozorňuje Jaroslav Novák.

Až k Úsilnému zní na adresu dálnice víceméně potlesk a je očekávána jako jednoznačný dopravní přínos. Pokud se týká plánovaného obchvatu Českých Budějovic, zaznívají ale i obavy, jak bude dálnice u krajského města nakonec vypadat. A jestli bude schopna plnit funkci slibovaného obchvatu, pokud by došlo ke snížení počtu sjezdů z komunikace. Rozpaky panují třeba v Roudném. „Z pěti mimoúrovňových sjezdů mají být jen tři. Pokud v Hodějovicích nebude sjezd, mám vážné obavy z markantního zvýšení dopravy v Roudném," říká třeba roudenský starosta Gustav Had a dodává, že takové řešení není pro obec přijatelné. O podobě obchvatu se má dnes jednat v Českých Budějovicích.

Kolem klíčové komunikace panují nebývalé nejasnosti, a dokonce by mohla kolem Budějovic ještě zásadně změnit dlouho avizovanou podobu. Dnes večer se o ní bude jednat na českobudějovické radnici. A dosavadní plány, aby suplovala východní obchvat města možná vezmou za své.

Nová komunikace zcela jistě jednou v budoucnu (podle aktuálních plánů Ředitelství silnic a dálnic v roce 2020) odvede z Budějovic auta jedoucí z Prahy Dolního Dvořiště. Jestli ale bude mít od Úsilného po Roudné pět sjezdů a bude tedy i klasickým městským okruhem, je otázkou.

S případnou redukcí sjezdů nesouhlasí třeba obec Roudné. „Chceme, aby dopravní obslužnost byla optimální. Navržených pět sjezdů z dálnice mělo hlavu a patu," zdůrazňuje starosta Gustav Had. Případné snížení sjezdů považuje i za nefér. „Na podzim jsme uspořádali veřejnou schůzi, vysvětlili jsme spoluobčanům koncepci s pěti sjezdy," dodává a vrtí hlavou nad tím, že má být vše jinak.

Gustavu Hadovi se nelíbí ani to, že dříve se se starosty dotčených obcí jednalo spíše kolektivně, teď žádná společná setkání nejsou a starostové jsou se situací kolem D3 seznamováni jednotlivě. Odmítá i tvrzení, že případné snížení počtu sjezdů je motivováno snahou ušetřit peníze. „Je to politická vůle. Prostředků je dost. Není to o financích," říká Gustav Had a zpochybňuje i variantu, že by se sjezdy dostavovaly postupně. „Jestliže tvrdí, že teď postaví tři sjezdy a zbývající za tři roky, tak si z nás dělají blázny. Dodělávat sjezdy dodatečně bude třikrát tak drahé," míní Gustav Had.

A výhrad v případě dálnice u Českých Budějovic zaznívá víc. Nejde jen o samotné sjezdy, ale třeba o chystané přivaděče k dálnici. Například spolek Srubec místo k životu, který sdružuje i vlastníky pozemků pod jedním z plánovaných přivaděčů, chce, aby se přivaděč nestavěl na severní straně Srubce, jak je zakresleno v územním plánu.

„Plánovaný nový přivaděč prochází z více než osmdesáti procent zastavěným či zastavitelným územím," upozorňuje Josef Šesták, člen spolku. Spolek pro přivaděč již několik let navrhuje trasu jižně od Srubce. Podle Josefa Šestáka jsou přitom členové spolku připraveni bránit stavbě přivaděče v severní variantě všemi způsoby. Naznačují, že například odmítnou i prodej svých pozemků. Ve všech plánech na přivaděč se ale zatím počítá se severní variantou obchvatu Srubce.