Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) chce už na podzim začít stavět u Českých Budějovic další úsek dálnice D3. U Nejvyššího správního soudu v Brně však bude obhajovat podklady, které stavba potřebuje z hlediska ochrany životního prostředí.

Jeden z kritiků vedení trasy dálnice budějovickou kotlinou Jan Janouch se totiž obrátil po mnohých dřívějších protestech na správní soud a chce, aby bylo přezkoumáno, zda má akce platný posudek o vlivu na životní prostředí. Podle Jana Janoucha totiž původní posudek pozbyl platnost při dlouhých povolovacích řízeních a nový tedy nemohl být jen obnoven ve zkráceném řízení, jak to vloni provádělo Ministerstvo životního prostředí, ale měl být vypracován zcela nový. „Dálnice nepatří do takové blízkosti města,“ zdůrazňuje Jan Janouch a poukazuje na to, že se prakticky natrvalo umístí do silně zastavěného území velký tranzitní provoz.

Ředitelství silnic a dálnic ČR nebo Ministerstvo dopravy ale hájí trasu dálnice s tím, že odvede dálkový provoz mimo České Budějovice.
O stavbu dálnice u Budějovic se uchází patnáct firem. Cenové nabídky mají dát koncem června.

Jan Janouch už několik let vytrvale apeluje na Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) nebo na Ministerstvo dopravy a snaží se, aby se dálnice D3 nestavěla v budějovické kotlině, ale dále směrem k Lišovu, až za Rudolfovem nebo Dobrou Vodou. Argumentuje ohledy na zdraví obyvatel Českých Budějovic i dalších obcí.

Obyvatel krajského města si myslí, že podklady pro dřívější územní řízení nebo nyní už řízení o stavební povolení se opírají o problematický posudek vlivu stavby na životní prostředí. Ten by se měl podle Jana Janoucha od základu vypracovat nový. Třeba kvůli tomu, že původní projekt dálnice se několikrát zásadně změnil. I současný posudek, který patří k podkladům projektu, považuje Jan Janouch za nedostatečný. Například mu vadí, že není určena předpokládaná hustota nočního provozu. Nesouhlasí s tvrzením, že nelze předem stanovit odhad nočního provozu na dálnici a považuje to za snahu vyhnout se problematickému bodu projektu. Myslí si, že se také nedostatečně zkoumala možnost jiného vedení trasy dálnice.

Když neuspěl se svými výhradami u institucí, které stavbu připravují, rozhodl se Jan Janouch obrátit na Nejvyšší správní soud. Kromě toho adresoval dopis se svými námitkami vůči přípravě stavby třeba i prezidentské kanceláři. „V Plzni se to podařilo,“ připomíná Jan Janouch přípravu dálničního průtahu Plzní, kde byla nakonec vybrána varianta, která se co nejvíce vyhnula obydleným lokalitám.

Podle ŘSD nebo Ministerstva dopravy je ale současná trasa dálnice už delší dobu zahrnuta v územním plánu Českých Budějovic i okolních obcí a její případná změna by znamenala velké zdržení projektu, nejméně v řádu let. Už tato trasa zajistí zlepšení situace v sídelní aglomeraci, protože odsune tranzitní provoz dál od centra krajského města.

A posudek o vlivu na životní prostředí (takzvaná EIA) je podle státních institucí také v pořádku. Ministerstvo životního prostředí posudek aktualizovalo v minulém roce. Podle Jana Studeckého, tiskového mluvčího ŘSD, už jsou nyní vydána na úseku dálnice Úsilné – Hodějovice na hlavní trasu všechna stavební povolení. A výběrové řízení na zhotovitele už dospělo do finiše. V nejbližších týdnech by měly firmy podávat cenové nabídky. Stavbu chce ŘSD zahájit co nejdříve.

Nejvyšší správní soud by ve věci dálnice D3 u Budějovic mohl rozhodovat na podzim.