Jiný kraj, jiný mrav, říkají si s povzdechem při vjíždění do kraje Vysočina. Konečně mohou přidat plyn, silnice je opravená, zatímco na jihočeské části kličkují mezi dírami.
„Do Černovic to máme zhruba stejně daleko jako do Chýnova, tak tam jezdíme nakupovat. Než vjedeme na jejich silnici, nepřekročíme čtyřicítku, protože je tu výmol za výmolem,“ potvrdil nám například Jan Šafář.
Spásu u zastupitelů hledá už jen málokdo z občanů s odůvodněním, že to v případě krajské silnice nemá cenu. Dál si ničí auta, autobusy se každý den drkotají se školáky a lidmi, které vozí za prací, a rodiče žijí v obavách, když se dítě po cestě vydá na kole.
„Voláme na kraj, víc ani udělat nemůžeme, ale zatím nám nic neslíbili. Starostou jsem od roku 1994 a tu silnici si lepší nepamatuju,“ přiznal starosta Chrbonína Jaroslav Tupý.
Obě silnice mají na sobě řadu navrstvených záplat, po celkové opravě však ani památky. Teď se místní obávají sněhu, který díry skryje.
„Občas zajdu na zastupitelstvo a upozorním na to, ale to víte, peníze. Takže to tu máme dál samou díru, jedné se vyhýbáte, do druhé vjedete,“ nastínil i další občan Chrbonína Jaroslav Hrnčíř.
Sezona pro opravy však končí, a tak se letos dočká už jen spojnice mezi Borkovicemi a Svinami. „V návrhu je ještě silnice mezi Radenínem a Chýnovem,“ doplnila ředitelka Správy a údržby silnic Tábor Radka Pavlíková. Pořadí oprav určuje kraj i podle postavení silnice a jejího zatížení. Silnic III. třídy vede po okrese 583 kilometrů, dvě třetiny z nich se celkové opravy stále nedočkaly.