V příštím roce už historická bechyňka nenabídne tolik jízd jako letos. České dráhy jí jízdní řád seškrtaly o padesát procent.

„Co na to říct, asi klub rozpustíme, už pro letošek nám cenu jedné jízdy tak zdražili, že to děláme zadarmo,“ uvedl po středečním jednání s ČD předseda Klubu přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně Jan Stránský.

Klub, který se stal nástupcem zaniklé Nadace pro zachování elektrické dráhy Františka Křižíka Tábor - Bechyně, by tak po 11 letech skončil a je otázkou, zda by nostalgické jízdy Křižíkovým vozem ČD pořádaly samy.

Krize škrtala

Vsoučasné době je jisté, že z osmi jízd se vlak vydá na trasu jen čtyřikrát.

„Po jedné jízdě pojede od června do srpna a poslední v září na Den železnice. Dosud byly termíny plně v režii klubu, nyní vyjdou v kalendáři nostalgických jízd ČD,“ upřesnil vrchní přednosta táborské stanice Milan Vodák.

Seškrtání jízd přisuzuje současné ekonomické situaci a také tomu, že jízdy jsou prodělečné. Na financování se ale chtějí podílet.

Propad v příjmech ale zaznamenal i klub, který v letošním roce musel z každé jízdy za pronájem lokomotivy i kolejí zaplatit 25 tisíc. To je pětkrát víc než v roce 2007. (Loni se vzhledem k výstavbě koridoru historickým vlakem nejezdilo). „Vždycky jsme dokázali nějaké peníze ušetřit a za ně vytiskout letáky nebo vydat pohlednice. Teď už neušetříme nic,“ dodává Stránský s tím, že za letošních šest jízd zaplatili drahám přes 150 tisíc korun.

„Přiznávám, že nikdy jsem tímto vlakem nejela, protože jsem místní, ale právě kvůli turistům by měl být vlak zachován. I pro děti je to příjemný výlet. A kolikrát by měl jet? To neumím říct, všechno se musí vyplatit,“ říká mladá maminka Karolína Horáková z Tábora. Kalkulace jízdného není hotová, lidé dosud za zpáteční lístek platili 70 a děti 35 korun. Letos ale musel klub vzhledem k navýšení sazeb od ČD zdražit. Dospělí za jízdu dali stovku, děti 50 korun.
„Přesto byl o jízdy velký zájem, jen málokdy nebylo plno, a a to je kapacita devadesát míst,“ říká Stránský.

Historický elektrický Křižíkův vůz, kterému je více než sto let, by měl lidi vézt maximálně dvakrát. Na další dvě jízdy bude k soupravě připojena sice také již historická, leč o něco mladší lokomotiva.

„Křižíkův vůz je exponátem Národního technického muzea a jim se zdálo, že čtyři jízdy je na stoleté vozidlo moc,“ vysvětlil Vodák.
V prosinci vyjede s Křížíkem do Bechyně i Mikuláš.