Oprava Budějovické hned tak nezačne. Takový titulek jsme dali článku, jenž v Táborském deníku vyšel přesně před devíti lety. Ani jsme netušili, jak hluboká pravda se za ním skrývá.

V té době totiž ještě žila vize, že v následujícím roce 2007 se náročná rekonstrukce hlavní dopravní tepny Tábora připraví a v dalším roce se práce spustí. I když majitel silnice Jihočeský kraj připouštěl i pozdější termín.

Co se plánovalo• Někde až pět jízdních pruhů
• Na jižní straně ulice měly růst stromy a pod nimi se počítalo s posezením
• Vyšší počet parkovacích míst
• Stěhování zastávek
• Výměna kanalizace a vodovodů
• Oprava chodníků
• Oprava povrchů silnice
• Nový přechod pro chodce

Teď se ale radikální proměna ulice zcela vytrácí z reality a Budějovickou čeká podstatně skromnější změna.

I starosta Jiří Fišer již má od hejtmana Jiřího Zimoly potvrzenou informaci, kterou Táborský deník přinesl letos v únoru: pokud kraj Táboru zaplatí přeložku silnice z Měšic na Vožickou a dál i napojení na dálnici, chce na město převést některé silnice, jež mu v současnosti patří.

Podle vedoucího krajského odboru dopravy Jiřího Klásy je v připravovaném balíku ke „směně" i Budějovická. „Je v něm více než pět táborských silnic a máme ho připravený pro dohodu k majetkoprávnímu vypořádání, protože na Táborsku máme i jiné záměry, například přeložku ze Slap," upřesnil Jiří Klása.

Starosta Jiří Fišer věří i v jiné složení balíku.

„Nemusí jít nutně o Budějovickou, ale musíme počítat s tím, že ve chvíli, kdy kraj dá peníze na přeložku, tak Budějovická se hned tak neopraví. Proto bychom se o ní měli znovu začít bavit," dodal.

Jiří Fišer předpokládá, že by se šlo jen cestou opravy povrchů a rozvodů a dopravní systém by zůstal zachovalý.

Ostatně proti němu se stavěli někteří občané z ulice i většina zastupitelů, kteří ho nepodpořili loni v lednu ani v dubnu a napotřetí, v květnu, spadla zásadní rekonstrukce zcela pod stůl. Tehdejší projekt změn podpořili jen starosta a dva zastupitelé z jeho T2020 Petr Havránek a Radoslav Kacerovský. Víc hlasů proměna nenašla.

Většina zastupitelů tak souzněla s občany z ulice, kteří se bouřili proti změnám v dopravě i parkování. Starosta Fišer při té příležitosti loni řekl: „…příštím politikům jsme připravili očistec, život půjde dál, ale moje mise tímto končí."

Ovšem neskončila tak docela, jen se po volbách táborské silnice a doprava dostaly pod Michaelu Petrovou z hnutí Jinak!, jehož prioritou je přeložka v Měšicích.

„Na projektu Budějovické se teď nepracuje a na radu se připravuje zadání pro zpracování nulové varianty, tedy jen oprav při zachování současné dopravy," potvrdila i místostarostka Michaela Petrová.

Opoziční zastupitel František Dědič z ODS se nechce nechat ukolébat tvrzením, že kraj peníze na opravu Budějovické dát nechce. „On by je dal, ale to by radnice musela začít pracovat. Peníze na ni měl připravené vždycky, byla to jen otázka jednání a snahy města. Ta snaha je ale nulová a kraj u Černých mostů teď ukázal, že peníze na Budějovickou má. Jenže koalice není schopná se domluvit, jak má ulice vypadat," říká.

Krajský radní pro dopravu Antonín Krát ale myšlenku směny vyslovil v Táboře již na začátku roku. „My bychom Táboru rádi pomohli řešit situaci v Měšicích a Čekanicích, protože vnímáme problém nákladních aut v centru. První etapa přeložky představuje zhruba 120 milionů, druhá osmdesát. Pak samozřejmě požadujeme reciproční přístup města, to znamená, že bychom byli rádi, aby si Budějovickou ulici převzalo a stalo se jejím vlastníkem. Tím pádem bychom tyto peníze z naší spoluúčasti (na rekonstrukci ulice), a bylo by to také kolem 80 milionů, přidali k přeložce," sdělil názor kraje.

Něco za něco

Michaelu Petrovou tak František Dědič podezřívá z „obchodování" s ulicemi a že za přeložku obětuje Budějovickou. „Přeložka přece vůbec neodlehčí Budějovické ulici, kdyby nám kraj ulici převedl, až postaví obchvat na Bechyni, to by mělo logiku," tvrdí František Dědič.

O handlu místostarostka ani mluvit nechtěla. „Můj obchvat? Vždyť přece pomůže tisícům lidí. Ano, první část přeložky Čekanicím skutečně výrazně nepomůže, to až ta druhá. Dojednané s krajem v této chvíli ale ještě vůbec nic není, zatím jsme si jen vyměnili tabulku možných výměn silnic a Budějovická není mezi prvními na řadě," říká s tím, že nulová varianta vzniká z důvodu, že tu původní zastupitelé odmítli.

Se seškrtanými plány pro zatíženou ulici naopak souhlasí Ladislav Šedivý z KSČM.

„Přikláním se k tomu, abychom silnici i chodníky opravili a vždy v zavřené půlce i vodu a po druhé by se jezdilo. To by asi bylo prohlasovatelné," míní zastupitel dodává, že silnici by si měl platit kraj. „Proti převzetí Budějovické ulice bych protestoval, na tyto silnice kraj dostává peníze od státu, my bychom ale nedostali ani korunu."

TOP 09 se obává, že pokud zůstane jen u povrchů, ztratí Tábor šanci na komplexní řešení či plynofikaci ulice. „Pokud mě paměť neklame, tak v pozici opozice o ni hnutí Jinak! usilovalo, teď zřejmě názor změnilo," dodává za topku Lenka Horejsková.