VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boj o vlakové spoje tentokrát nevzplál

Táborsko/ Obce na trati se snaží vydiskutovat potřebné spoje.

11.6.2009
SDÍLEJ:

Stavba železničního koridoru zastaví vlaky, České dráhy pro cestující pošlou autobus.Foto: Alena Šatrová

Táborsko/ Jakmile se do systému, který léta funguje sáhne, začne se sypat. Tak komentoval jednání s Českými drahami o podobě jízdních řádů na příští rok starosta Jistebnice Vladimír Mašek.

Právě Jistebnice, přestože na trati neleží, by mohla mít s novým jízdním řádem potíže. „S podobou jízdního řádu, tak jak ji předložili zástupci drah, nemůžeme souhlasit. U dvou odpoledních spojů by naši občané přišli o návaznost na autobusovou dopravu, která zajišťuje obslužnost do místní části Božejovice i do Jistebnice,“ vysvětlil Mašek.

Je ale přesvědčen, že všechny strany najdou společnou řeč. Záležitost chce před dalším jednáním prodiskutovat s občany. „Následně pošleme písemné stanovisko jak Českým drahám, tak i Comettu. Zatím jsme se ale vždycky nějak dohodli,“ věří Mašek.

Klid na Bechyňce

Na Bechyňce byl letos klid. České dráhy si pro jistotu tuto trať se zástupci obcí dopředu předjednaly. Kvůli protestům většiny obcí podél trati se totiž musel upravovat jízdní řád ještě letos v březnu.

„Žádný problém jsme tentokrát neměli ani na předjednání. Dráhy totiž nenavrhovaly žádné škrty a časové posuny vlaků jsou minimální a navíc ku prospěchu věci,“ reagoval starosta Libějic František Drtina.
Kromě ranních a večerních spojů se odjezdy vlaků z Tábora posunou o zhruba půl hodiny, aby Bechyňku stíhali i cestující z hlavního tahu, jejichž vlak bude mít zpoždění. To se kvůli stavbě koridoru může v příštím roce stávat docela často.

„K posouzení nám dali víkendový spoj s odjezdem z Bechyně ve 4,41 hodin. Navrhli jeho posunutí o více než hodinu, protože tak brzy s ním nikdo nejezdí. S tím jsme písemně souhlasili,“ dodal starosta.

Dobré. Prozatím

Veselský místostarosta Václav Matějů konstatoval, že návrh jízdního řádu splňuje základní požadavky občanů na dopravní spojení do škol a zaměstnání.
„K výraznému omezení prozatím nedošlo. Líbí se nám systém dvouhodinového taktu a doufáme, že jízdní řád zůstane zachován v tomto duchu,“ naznačil Matějů.

Problém by mohl nastat u takzvaných modrých vlaků. Zatímco černě označené spoje v jízdním řádu nejspíš zůstanou, modře označené už takovou jistotu nemají.

Vlaky vyjedou každé dvě hodiny

Podoba jízdního řádu na příští rok už dostává jasné obrysy. Poslední projednávání se zástupci dotčených obcí proběhlo včera v Táboře a ve Veselí nad Lužnicí. Na otázky odpovídal Pavel Kosmata z Krajského centra osobní dopravy Českých drah.

Jak dlouho dopředu se projednávají jízdní řády na další rok?
Jízdní řád začíná platit vždy od poloviny prosince a už v lednu následujícího roku se začíná pracovat na přípravě nového.

Jaká jsou kritéria jeho zhotovování? Z čeho musíte vycházet?
Za prvé, koleje mají omezenou kapacitu. Jako první si místa objednává mezinárodní doprava, poté vnitrostátní dálková doprava a až jako třetí vstupuje do hry regionální doprava placená z veřejných prostředků. Dalšími kritérii jsou účely dopravy. Přednost má školní a dělnická doprava, následuje turistická. Když se bude šetřit, odnese to běžná doprava nebo turisti.

Kolik se kraj chystá vložit peněz do dopravní obslužnosti na příští rok?
Loni to bylo přes tři sta milionů. Letos znám pouze rozsah dopravy, kterou si kraj objednal. Předpokládám, že to bude ale podobné jako letos.

Jak se počítá rentabilita spojů? Které se vyplatí a které ne?
Rentabilní není žádný spoj. Snad na mezinárodním rychlíku z Londýna do Bruselu by se dalo vydělat. Jinak se ale počítá s méně nebo více rentabilními spoji. My se snažíme šetřit. Jezdíme motorovými vlaky. Jezdíme bez průvodčích, abychom ušetřili pracovní sílu. Snažíme se, aby prostředky byly co nejefektivnější. To je podstatou letošního návrhu.

Návrh na příští rok počítá s takzvaným dvouhodinovým taktem. Co si pod tím můžeme představit?
Podstatou je myšlenka spravedlnosti. Není obhajitelné, aby někde jezdily vlaky hustě a někde skoro vůbec. V našem návrhu jsou na tom všechny tratě stejně. Každé dvě hodiny by měl na všech stanicích jet regionální zastávkový vlak. Výhodou je, že se to dobře pamatuje díky stejné minutě odjezdu. Navíc existují systémové návaznosti, které platí celý den. Takže když pojedu z Blatné do Suchdola, vím, že odjedu v šest hodin, přestoupím ve Strakonicích na rychlík do Budějovic, tam bude čekat osobák do Českých Velenic a odtud se dostanu osobním vlakem do Suchdola. A tak to bude platit celý den.


Autor: Kateřina Nimrichtrová

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie. Ilustrační foto.

Mladík znovu kradl. Teď ho čeká soud

Ilustrační foto

Mladá Vožice a Chýnov prostaví přes 40 milionů

Ve sněžné pohotovosti je v Táboře 12 brigádníků

Tábor - Letos se technickým službám podařilo zajistit o něco více dobrovolníků, kteří je zastoupí v odklízení sněhu z chodníků.

Kopec na náměstí v Táboře zase bude

Tábor - Starosta Jiří Fišer vydal pokyny, aby děti opět v centru Nového Města dostaly kopec sněhu z Monínce.

Knihovny zvou na kávu nebo besedu o kometě

Jižní Čechy – Vůni kávy bude mít předvánoční setkání účastníků Akademie volného času ve společenském sále Šmidingerovy knihovny ve Strakonicích.

Představujeme prvňáčky ze základních škol na Táborsku

Táborsko - Každý týden vám představíme nové prvňáčky ze základních škol na Táborsku. Tentokrát z Chýnova.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT