Petr Bílý z Tábora se točí v bludném kruhu.
„Když jsem přišel minulé pondělí na polikliniku na chirurgii, v okénku mi řekli, ať přijdu, až budu mít průkazku pojišťovny,“ řekl Petr Bílý.
Veškeré doklady včetně rodného listu mu totiž shořely při nedávném požáru, který založil jeho otec. Taková lidská tragédie ale málokoho dojímá.
„Pacient je povinen se při příchodu k lékaři prokázat dokladem pojištěnce. Když to neudělá, je to, jako by přišel do supermarketu bez peněz,“ vysvětlil jeden z chirurgů polikliniky Josef Bílek. Podle jeho slov tedy lékař nemusí pacienta v takovém případě přijmout, pokud není v ohrožení života.
Kdo však v tu dobu u okénka seděl, se Bílý nepamatuje.
„Já sám se snažím vyjít pacientům vstříc a přes registr pojištěnců se podle dostupných indicií dobrat nějakého výsledku. Je to všechno o domluvě,“ míní Bílek.
Bez platné kartičky se může Petr Bílý dostat do svízelné situace ještě několikrát. Všechno ale trochu připomíná pohádku O kohoutkovi a slepičce. „Na městě jsem dostal potvrzení o občanském průkazu do doby, až budu mít novou. Tu mi ale mohou udělat jen na základě rodného listu,“ vypovídá Bílý. Na matrice po něm chtěli peníze na kolek. Ty ale v současné době nezaměstnaný Petr nemá. Bez rodného listu však nebude mít ani občanku a ještě minulý týden to vypadalo, že ani průkaz pojištěnce. „Na pobočce mi řekli, že kartičku mi vydají jen na základě dokladu s fotografií,“ tvrdí Bílý.
Ředitelka krajské pobočky VZP Bronislava Hlachová ale takové obvinění odmítá.
„K nám chodí neustále klienti, kterým průkaz ukradli nebo jej ztratili. Náhradní doklad o pojištění a do tří týdnů novou legitimaci jim vystavujeme i na základě rodného čísla. Jestli pan Bílý na pobočce byl, nevěřím, že ho naše pracovnice odmítly,“ oponuje ředitelka.

Neochotu vylučuje i pracovnice táborské pobočky: „Neděláme nikomu problémy. Nedovedu si představit, že klienta někdo od nás takhle odbyl.“
Tak tu stojí tvrzení proti tvrzení. Konec je ale trochu šťastnější. „Pan Bílý si může kdykoli přijít na pobočku. Okamžitě dostane potvrzení o pojištění a do tří týdnů mu pošleme průkazku na adresu,“ ujistila Hlachová.


Dostal antibiotika

Nohu mu nakonec ošetřil jeho obvodní lékař, který mu neschopenku vystavil i bez průkazky. „Dostal jsem antibiotika, protože to vypadalo, že mám zánět šlach,“ řekl Bílý.
Zákon se v podobných případech staví na stranu lékařů. Pojištěnec je povinen se v ordinaci prokázat platným průkazem pojištěnce nebo náhradním dokladem vydaným příslušnou zdravotní pojišťovnou.
V případě akutní potřeby ale nesmí být odmítnut žádným zdravotnickým zařízením a musí být ošetřen bez požadování jakékoli úhrady. Ze zákona pak přísluší zdravotnickému zařízení náhrada za ošetření: v případech úrazu, vzniku akutního onemocnění, akutního zhoršení zdravotního stavu a při neodkladném porodu.
Podle viceprezidentky Svazu pacientů České republiky Blanky Cickové je posouzení akutnosti vždy na lékaři a jeho lidském přístupu.
„V první řadě je ale pacient povinen nahlásit ztrátu zdravotní pojišťovně. Ta mu vydá náhradní doklad,“ upozornila viceprezidentka svazu.