Komplikace řidičům Křižíkovo náměstí způsobovalo v době jeho rekonstrukce, ale ani osm měsíců po ní nekončí. Dlouhé kolony a tedy i oprávněná kritika jsou na denním pořádku. Radnice je pod tlakem zastupitelů i veřejnosti, a tak se ve středu starosta Jiří Fišer sešel s dopravními policisty, aby společně hledali řešení. Začnou ho realizovat již v úterý.

Policista bude ve dvou špičkách – ráno a odpoledne, stát na rohu Billy a tlačítky ovládat světla na semaforech. „Měl by preferovat zatížené směry, ovšem tak, aby to nebylo na úkor ostatních. Myslím, že projevit by se to mohlo," doufá zástupce šéfa dopravního inspektorátu police Miloš Losos.

Křižíkovo náměstí totiž po dobu stavby protipovodňové zdi a tedy uzavření Lužnické ulice leží na objízdné trase. Zahušťují ho proto i auta, která by se mu jinak vyhla. „To je proto netypická situace a ty se běžně podobným způsobem řeší. Nájezdy do křižovatky jsou tady krátké, takže systém řízení není schopný vyhodnotit, jak velké kolony se tvoří, z toho důvodu musí preferovat všechny směry," pojmenoval  Miloš Losos úskalí křižovatky, o němž každý projíždějící řidič ví.

Ubrat chodcům, přidat autům

„V některých místech by se pomohlo ubrat na chodnících a přidat prostor silnici. Především na výjezdu z parkán," zopakoval častý argument řidičů Pavel Kovařík. Starosta Jiří Fišer si takové řešení dokonce umí představit. „Chodník by se zúžil, aby vznikl pruh pro odbočení z parkán na České Budějovice. Myslím, že by nás to ani moc nestálo." 

Podle starosty Fišera však teď na změny není správná doba. Dokud nebude zprůjezdněná Lužnická ulice, nemá smysl o nich vyjednávat. Lužnická totiž bude zavřená až do 15. listopadu, a to už bude po nových komunálních volbách.

Podle Karla Hotového, vedoucího odboru investic a strukturálních fondů, by ale zásah do projektu, na který město získalo dotaci z evropských fondů, mohlo narazit na jeho pětiletou udržitelnost. Pokud by se Tábor s poskytovatelem nedohodl „ve smíru", musel by miliony vracet. Pak by se úprava křižovatky prodražila.

„A navíc všechna města ve světě se snaží, aby dopravu z centra vytěsnila a my bychom dělali vše proto, aby tudy projelo ještě víc aut?" nepodporuje Karel Hotový úvahy o ustupování autům.
Návrat techniky do křižovatky je tedy v nedohlednu, v dosahu je týdenní zkušební provoz s ručním ovládáním semaforů. „Po něm uděláme rozbor a případně systém přeprogramujeme," dodal za policii Miloš Losos.