Získání řidičského oprávnění na motocykl se od tohoto listopadu stává podstatně složitějším, než tomu bylo doposud. Všichni žáci autoškol totiž od nynějška musí zvládnout nejen 27 hodin teorie, čtyři hodiny zdravotní přípravy a 13 hodin jízdy na silnicích, ale také takzvané jízdy zručnosti. Ministerstvo dopravy věří, že se tím zlepší bezpečnost na českých silnicích.
U majitelů autoškol na Táborsku ale vyhláška vzbuzuje různorodé reakce. Například učitel s šestadvacetiletou praxí, Václav Nedvěd, majitel autoškoly v Soběslavi, ji pokládá za nesmyslnou. „Tenhle nápad je absolutně k ničemu. Budeme muset připojistit žáky i motorky, protože nevíme, co ten žák vyvede, když pojede sám. To je zásadně špatně, měl by jet s učitelem. Za léta praxe vím, jak žáci při zkouškách bývají nervózní. Spíš bych navrhoval zařadit psychotesty, o bezchybném projetí kuželů to vážně není," myslí si. V konkurenční autoškole v tomtéž městě její majitel Petr Sluka ale novinku vítá. „Líbí se mi, i když to ještě není dotažené. Výhoda je v tom, že se od začátku žák bude spoléhat sám na sebe. U nás v autoškole si už jízdami pod dohledem komisaře prošel jeden žák a zvládl to bez problému," říká.
Také zkušený motorkář Michal Černý novince důvěřuje. „Myslím, že jízda zručnosti je dobrý nápad. Na silnicích dnes jezdí hodně mladých kluků, kteří mají čerstvý řidičák a silnou motorku, kterou pak nezvládnou a zaviní nehodu. Tomu by se teď mohlo předejít. To se ale ukáže až časem," předpokládá.
Dopravní nehody motorkářů na Táborsku• rok 2014 16 nehod, z toho 3 smrtelné, 1 těžké zranění, 11 lehkých zranění
• rok 2015 (za 9 měsíců) 17 nehod, z toho 1 smrtelná a 16 lehkých zranění
• za 9 měsíců roku 2014 13 nehod, z toho 2 smrtelné, 1 těžké zranění, 9 lehkých zranění
Obě soběslavské autoškoly jsou každopádně na změnu zkoušení připravené, svůj cvičební polygon už dávno mají. Ani na cenách kurzů by se podle jejich majitelů neměly jízdy zručnosti podepsat. „V televizi říkali, že by náklady měly být skoro dvakrát takové, ale to se mi zdá přehnané, tolik se to snad v ceně nepromítne," říká Václav Nedvěd. Jeho kolega Petr Sluka souhlasí. „Některým adeptům jízdy možná půjdou hůř a budou si muset nějaké hodiny doplatit, každopádně bych řekl, že devadesát procent žáků jízdy zvládne, i když budou muset více pilovat," říká.
Podle něj by vláda měla ještě zákon vyladit a promyslet například dvojí řízení, jež využíváme jako jedni z mála v Evropě. „Když se za šestnáctiletého hocha posadí stokilový instruktor, je to problém. Žák nemá šanci motorku pořádně ovládat," myslí si.
Autor: Kateřina Šímová