Parkování a doprava v centru Tábora je alfou a omegou již několika let. Většina občanů volá po zklidnění, ale málokdo je ochotný kývnout na úbytek parkovacích míst, zdražení stání a MHD.
Proč musely být zdražené parkovací karty, proč zdraží městská doprava, proč Tábor postaví plnohodnotný most přes nádraží, proč zajíždí linka č. 10 k nádraží, tyto a další dotazy směřovali lidé na řečníky, kteří jim byli ve středu večer v sále Střelnice k dispozici.
„Nezdražili jsme, abychom v první řadě naplnili městskou kasu, všechny takto získané peníze půjdou zpět do dopravy. Chceme hlavně regulovat,“ předestřel v úvodu místostarosta Martin Jirovský.
Parkovací politikou, kterou do života postupně uvádí od července, chce z Tábora udělat zdravé město. Nové ceny nesmějí občany demotivovat, ale naopak přimět je k úvahám o tom, kde parkují a proč musejí po městě jezdit autem.
„Tomu rozumím, aby se snížil počet aut, musíme zaplnit autobusy. Pak mi ale není jasné, proč musí jízdné zdražovat. Jestliže město chce, abychom městskou více využívali, měla by být dostupnější a levnější. Jinak občany nebude motivovat ji použít,“ míní Vladimíra Poslušná z Pražského sídliště.
Alespoň z poloviny by měla být uspokojená, dopravce postupně zavede více tras a zastávek, zkrátí čekací doby. Ovšem zlevnění se občané skutečně nedočkají.
Již nyní zdražení leží na jednacím stole, o kolik to od příštího roku bude, není zatím přesně dojednáno. Ve hře jsou jedna až dvě koruny. Podíl na růstu cen má kromě změny DPH z pěti na devět procent i úhrada prokazatelné ztráty MHD. Letos vyšla na více než 19 milionů.
Autobusy přesto mají výhody. Nepřeplňují parkoviště ani centrum, jsou bezpečné a lidem šetří peníze. Pokud se zkrátí docházková vzdálenost i časové intervaly a zrealizují se preferenční pruhy, jízda bude plynulejší a rychlejší než auty.
Koncem roku se bude vedení města zabývat parkováním na sídlišti Nad Lužnicí.