Jako z filmu pro pamětníky. Autobusová zastávka na Žižkově náměstí a u ní postávající lidé. Píše se rok 1959, možná 1960. Pamětníci naštěstí ještě existují. I známý historik Stanislav Zita potvrdil, že na centrálním táborském náměstí mohli cestující na svůj spoj čekat.

„Já si to pamatuji. Zastávka byla u kašny. Jezdívali jsme odsud lyžovat do Vlčího dolu na Horky, celá parta,“ vzpomíná Marie Čadilová, majitelka proslulého řeznictví na Starém městě. Ještě připomněla autobusovou zastávku u „obchoďáku“, tedy rohového domu na konci dnešní Palackého ulice naproti bance ČSOB.

Se svolením Marie Michaely Šechtlové jsme mohli zveřejnit dobovou fotografii, která je jasným důkazem, že skutečně zastávka existovala.
„I já si pamatuji, že tam autobus zajížděl,“ potvrdila Marie Michaela Šechtlová.

Nahlédneme-li do historie, zjistíme, že prvopočátky městské dopravy lze nalézt již krátce po otevření železnice, kdy ke každému vlaku jezdil z města omnibus místního hoteliéra. V roce 1908 pak táborští radní docela vážně uvažovali o zřízení tramvajové linky mezi nádražím a hlavním náměstím. Tento návrh byl nakonec zamítnut, a s tramvají se tak můžeme setkat už jen na v té době populárních „futuristických“ pohlednicích. Městská doprava tak byla zavedena až o mnoho let později, v době, kdy si to vyžadoval rozvoj průmyslu a rostoucí počet obyvatel celé aglomerace. Stalo se tak nejpravděpodobněji někdy v prvních letech po druhé světové válce. Každopádně v roce 1947 jsou v seznamu autobusových tratí ČSD, oblastního ředitelství Praha, uvedeny tyto linky: závody MAS – Tábor – Náchod, Klokoty – Tábor – Stoklasná Lhota, Kotnov – Tábor – Zárybničná Lhota. (zdroj: www.spvd.cz).

Regulérní městská doprava byla v Táboře zavedena v roce 1959, protože vznikla potřeba propojit rozrůstající se městské části s průmyslovými podniky. Od počátku je hlavním přepravním proudem směr Tábor - Sezimovo Ústí - Planá nad Lužnicí, doplněný dalšími přilehlými obcemi a okolními částmi. Dříve byly linky označeny čísly 1 – 5, později se přešlo na označení dvoucifernými čísly.
(zdroj: mhdta.wz.cz).

Táborským radním opět nebyla cizí myšlenka zavedení trolejbusů. Z úvah je však zastupitelé v roce 1995 vyškrtli, a to z důvodu vysoké finanční náročnosti celého projektu, který počítal ve třech etapách se zatrolejováním téměř všech tras MHD.

V roce 2002 se myšlenkou zavedení trolejbusů zabývala další studie. Ta však počítala s hybridními trolejbusy. S odvoláním na rozhodnutí z roku 1995 byly ale práce na projektu zastaveny. S jejich zavedením přes historickou část města se nepočítalo.

V minulém století si pak ještě mnozí z Táboráků pamatují vedení autobusových linek přímo centrem města, a to po ulici 9. května se zastávkou u lékárny. V polovině minulého století se pak projíždělo již zmíněnými uličkami přes Žižkovo náměstí a historické jádro. Uvažuje-li se dnes o návratu minibusů do historické části, pak je zřejmé, že nejde o žádnou převratnou novinku.

Historie MHD - Regulérní MHD jezdí Táborem od roku 1959. V minulosti, ještě v 80. letech, byly trasy linek vedeny také přímo centrem Tábora, tedy po ul. 9. května. Ještě dříve, na počátku 60. let, projížděly autobusy úzkými uličkami na Žižkovo náměstí v historickém jádru.

Alena Řezáčová