Není novinkou, že přeprava městskými autobusy po čtyřech letech opět podraží. O systému financování MHD jednali radní měst aglomerace, nerozhodli ale, zda cestující připlatí korunu či dvě.
„Mělo by to být zhruba o korunu, ale nejdříve musíme připravit ekonomické dopady do rozpočtů jednotlivých měst. Peníze, které máme připravené nedosahují na to, kdybychom chtěli dělat nové trasy a rozšíření provozu po Táboře,“ naznačila táborská starostka Hana Randová.
Připustila tak, že sliby o zatraktivnění MHD, které radnice dala občanům za drahé parkování, mohou zůstat ještě dlouho na papíru. „Nechci říct, že se parkovací politika nepovedla, ale možná se mělo počkat, až bude parkovací dům pod Střelnicí hotový. Ovšem zdražování jízdného jsme avizovali,“ dodala.
Její koaliční partner Martin Jirovský si ale za motivacemi uvedenými ve strategii rozvoje veřejné přepravy stojí a nemíní z nich slevovat. „Není důvod z nabídky škrtat,“ řekl.
Jenže tím nedělá radost ani Sezimovu Ústí. Starosta Bedřich Beneš se nedomnívá, že by města měla podporovat noční jízdy poloprázdných autobusů. „Je třeba najít míru efektivity i potřeb. Nyní to ale vypadá, že lidé zaplatí drahé parkování v Táboře i autobusy.“ Beneš vidí řešení DPH i v nulovém navýšení základního jízdného. „To v případě, že by autobusy začalo jezdit více lidí,“ vysvětlil. Sezimovo Ústí uvolňuje letos na pokrytí prokazatelné ztráty Comettu Plus čtyři miliony korun.
Dostat by ale mělo tři nová stanoviště v horní části města. „Stane se tak se změnou jízdních řádů, tedy devátého prosince. Intervaly však zůstanou stejné,“ upřesnil ředitel divize MHD Petr Pistulka.
Plánští přišli na jednání rad s pochopením, že když vzroste daň a zvyšují se i ceny nafty, úpravě jízdného se nedá vyhnout. Ovšem odmítali skok o dvě koruny.
„To se nám nelíbilo, i když Comett naposledy zdražoval v roce 2004. Myslím, že koruna není pro lidi tak zásadní. Druhou část peněz, které dopravce požadoval na pokrytí ztrát, bychom pak měli hledat jinde, protože bychom neměli víc zatěžovat městské rozpočty,“ zdůvodnil starosta Jiří Šimánek. Planá na veřejnou dopravu vydá už 1,6 milionu korun.
Šimánek za každoročním nárůstem této částky vidí i investice, které Comett realizuje. „Dva staré autobusy se pořídí za sedm milionů, ale za dva na plyn již zaplatíme čtrnáct, i když mají nižší spotřebu, tak ty ceny jsou vysoké,“ míní a dodal, že se starostové shodli v otázce potřeby zjednodušeného výběrového řízení na nového dopravce.

81 zastavení

Comett Plus obsluhuje 15 linek a autobusy zastavují na 81 zastávkách. Jejich počet posílí tři nové v Sezimově Ústí II a stejný počet i na Pražském sídlišti v Táboře.
„Počet zastávek v Plané budeme rozšiřovat až s ukončením výstavby Nad Hejtmanem a kruhové křižovatky u čerpací stanice,“ upřesnil Pistulka.
První soukromý městský autobus vyjel do ulic v Táboře ještě před válkou. Až ČSAD, které vzniko v roce 1949, nastartovalo skutečnou veřejnou službu, jejíž největší rozmach nastal v 60. letech.