„Nákladní auta, která jezdí velmi rychle za sebou zvedají bahenní mlhu, která si sedá na auta, fasády, okna a na vše kolem. Proč jim to město i policie dovolí? Proč si neudělají oplach vozidel před vjezdem na veřejnou komunikaci? Auta i domy jsou špinavé nejen z venku, ale i zevnitř. Špinavé oblečení a boty, koupání psa po každé procházce. Vozovka je pokryta souvislou vrstvou tekutého blátíčka. Už mě to opravdu nebaví," zlobí se obyvatel ulice, který nám jako důkaz poslal fotografii auta.

Na jeho stranu se staví také Blanka Šebelová, která v ulici rovněž bydlí. „Zlobíme se tady všichni, chvíli necháte auto zaparkovaný a v tu ráno ho máte po okna od bahna. Špinavá je i ulice ČSA, stačí že jednou projedou a bláto je všude."

Firmy, které bahno z Jordánu vozí, jsou povinné ulice uklízet. K tomu mají pět zametacích a kropicích strojů a v případě potřeby vyjede i další. Jak ale říká manažer projektu za město Karel Hotový, stojí proti nim i počasí.

„Bylo a je v plánu odvozit maximum bahna ve dnech, kdy bude mrznout a sediment i bahno budou v tuhém stavu. To se však tuto zimu zatím neděje. Vozidla jsou před výjezdem ze staveniště očišťována od sedimentu, který je na korbách a karoserii. Nelze však žádným způsobem dostat bahno ze vzorku pneumatik. To pak opadá v prvních stovkách metrů jízdy, což je v tomto případě v Kvapilově ulici. Silnice je následně čištěna, ovšem nelze ji vyčistit po každém vozidle a zcela dokonale," vysvětluje Karel Hotový.

Dopadlo bledě

Připouští, že auto Petra Monharta dopadlo skutečně bledě, zatímco povrch silnice je podle něj v přijatelném stavu a domy blátem trpět nemohou. „Podle fotografie je povrch v poměrně přijatelném stavu. Za mokra lze na přepravní trase těžko dosáhnout výrazně lepší čistoty. Automobil je znečištěn silně, to je pravda, zřejmě tam ale stál několik dnů. Troufám si tvrdit, že fasády za mokra znečištěny nejsou, neboť domy ani nestojí přímo u uliční čáry," míní manažer projektu a přirovnává situaci s Budějovickou ulicí, kde zaparkovaná auta trpí podobně.

Za zhotovitelské firmy se ke stížnosti Petra Monharta vyjádřil jednatel firmy Daich Josef Kubík. Obyvatelům ulice vzkazuje, že nyní v době tepla převoz sedimentu raději zastavili.

„Zastavili jsme ho z důvodu tepla a abychom mohli udělat různé úpravy k minimalizaci znečištění vozovek. Už před stížností občana jsme požádali o snížení rychlosti v ulici. Je rozhodnuto, že se bude jezdit pomaleji i z důvodu, aby na vozovce nedošlo k nehodě. Je totiž důležité, aby všichni řidiči o znečištění silnice věděli," ujistil Josef Kubík.

Co se údržby týče, dělají vše tak, jak před zahájením prací dostali uloženo: myjí auta, čistí silnice. Potvrdil to i Zdeněk Vrtiška z technických služeb. „Trasy určené k převozu bahna čistíme nad běžný rámec údržby, protože to bychom nečistili ulici ČSA, která spadá pod Správu a údržbu silnic. Uklízíme třikrát až čtyřikrát denně, ale za námi hned zase nákladní auta projedou, takže se to nedá úplně stihnout."

Na straně stavby stojí také Josef Jech z Kvapilovy ulice. „Vozí bahno, tak je normální, že nemůže zůstat vozovka čistá. Technické služby tu jezdí a silnici stříkají," říká.

„Zcela odstranit obtěžující podmínky na žádné stavbě v centru neumíme a vždy se dotčeným občanům omlouváme. Je to daň za to, že něco bude lepší, hezčí, bezpečnější," dodává Karel Hotový s tím, že po ukončení akce budou dotčené ulice rekonstruovány.