Žádná nervozita před startem se nekonala, i když šlo o velkou událost. Desítky majitelů veteránů na dvou i čtyřech kolech od rána plnily prostranství kolem táborské průmyslovky. Střední průmyslová škola strojní a stavební pořádala již 9. ročník setkání historických vozidel. Prezentace veteránů nebrala konce. Diváci i samotní účastníci tak měli dostatek času si stroje prohlédnout.

Na trasu přes Čelkovice, Soběslav a Chýnov se vydal historicky nejvyšší počet vozidel: 105 aut a 82 motorek. Kromě necelých osmdesáti kilometrů dlouhé cesty čekaly na řidiče i vědomostní testy. Stranou nezůstalo ani řidičské umění. Před samotným startem v Čelkovicích jim byla změřena přesnost nájezdu na startovací čáru. „Jeden dokonce najel tak přesně, že měl z obou stran nulovou odchylku. Asi strojař,“ okomentoval výkon při hodnocení v cíli na táborském Žižkově náměstí ředitel školy Marcel Gause.

Ne všichni dojeli zpět do táborského cíle. Některé na trase potkaly drobné technické obtíže.
Mezi ně se zařadil i Jan Soukup se svou Tatrou 11 s rokem výroby 1923, která je o třináct let starší než sám majitel. Společnost mu dělala jeho dcera Milena Kolářová.

Gause ocenil jeho vytrvalost. Setkání veteránů se účastnil pokaždé, a to i s autem bez střechy, a neodradila ho ani nepřízeň počasí. Tentokrát počasí přálo, jen vítězný veterán v kategorii automobilů vyrobených do roku 1945 se musel do Tábora vrátit na vlečném laně.

“Je to poprvé, co jsme nedojeli. V Soběslavi nám vypadl čep. I přes tento technický problém bychom cestu zvládli, ale nač riskovat,“ vysvětlil Soukup. Milovníkem aut je od dětství. Ke shromažďování veteránů se dostal v letech, kdy jezdil po okrese jako spojovací mechanik a měl na starosti telefonní ústředny. „Věděl jsem, kdo má ve stodole staré auto. Když přišly daně a povinné ručení, lidé se jich začali zbavovat a raději si pořídili něco novějšího. Tatrovka mě stála tisícovku, což byly tenkrát velké peníze. Dnes už by šlo o naprosto jinou částku,“ podotkl Soukup. Právě on stál v sedmdesátých letech za zrodem Klubu historických vozidel Tábor. „Úplně první klub vznikl v Praze, ale tam se nám nechtělo jezdit, tak jsme si založili s kamarády svůj,“ vzpomínal majitel tří veteránů, které si nechal z původních patnácti.

Mezi oceněnými se neztratila ani mladší kategorie jezdců. Nedávný maturant a milovník vojenské historie Jan Peroutka z Chýnova si stoupl na pomyslnou stříbrnou příčku v další kategorii. Na setkání veteránů poprvé představil veřejnosti nedávno pořízený a vyleštěný UAZ 452 A z roku 1975. „Hodiny strávené kolem údržby se počítat ani nedají. Ale já hlavně dobře radím,“ směje se Peroutka mladší. V budoucnu by společný vozový park, který má s otcem, rád viděl rozšířený o „něco většího na pásech.“ Jestli to bude už příští rok ale neví.

O příštím roce má pro změnu naprosto jasno hlavní moderátor dne. „Už jsem rozhodnutý, akce bude dvoudenní. První den proběhne jako obvykle a v neděli chceme uskutečnit spanilou jízdu sportovních aut z padesátých až sedmdesátých let,“ zmínil jasnou vizi 10. ročníku Gause. Na startu by tak mohly být k vidění takové kousky jako je Porsche, Maserati a Ferrari. Každopádně v roce, kdy setkání bude v pořadí desáté, se milovníci historických strojů mají na co těšit.