Tyto podmínky již splňují aplikace do smartphonů, které banky svým klientům nabízejí – například KB klíč Komerční banky, George České spořitelny anebo Smart klíč Československé obchodní banky. V nich se platby potvrzují například PIN kódem anebo třeba pouhým otiskem prstu či naskenováním obličeje.

Zakryté regály vyznačující plochu se zákazem vstupu zákazníků v hypermarketu Globus, 27. prosince 2020 v Ostravě. Od neděle začal platit nejvyšší, pátý stupeň pohotovosti protiepidemického systému PES. Prodávat tak bude nyní možné v obchodech pouze základ
PŘEHLEDNĚ: Lidem zůstanou v roce 2021 tisíce korun navíc. Co zdraží, co zlevní?

Kartou v e-shopech budou moci samozřejmě nadále nakupovat také lidé, kteří smartphony nemají, budou to ale mít složitější než dosud. Kromě dosavadní jediné SMS zprávy ale budou muset platbu potvrzovat ještě jednou, a sice novým pětimístným kódem ePIN. Toto číslo jim oznámí například na pobočce jejich banky, v případě České spořitelny jej třeba získají i v každém jejím bankomatu.

Česká obchodní banka zase začne od ledna využívat moderní technologii RBA. „Bude mít několik bezpečnostních kritérií, podle kterých bude vyhodnocovat každou jednotlivou transakci,“ řekl Deníku mluvčí ČSOB Patrik Mádle. V případě, že platbu vyhodnotí jako nebezpečnou pro klienta, vyžádá si další ověření – například právě kódem ze SMS zprávy. Mělo by se to ale stávat jen výjimečně.

Zabezpečení účtů

Banky se stále více snaží pomocí techniky svým klientům zjednodušit přístup k ovládání jejich účtů. Například Air Bank umožňuje vstup do internetového bankovnictví přes mobilní aplikaci My Air po načtení QR kódu, což rovněž vyhovuje vysoké úrovni zabezpečení požadované evropskou směrnicí. Klienti ovšem mohou nadále využívat i tradičnější způsoby přihlašování.

Senioři a finance - Ilustrační foto
Změny v roce 2021: Vzrostou penze i dávky na bydlení, zvýší se pojištění

Větší zabezpečení účtů klientů je důležité i proto, že Češi stále podceňují nebezpečí, které jejich penězům na účtech hrozí. Podle indexu Kyberbezpečnosti, který sestavuje Česká bankovní asociace (ČBA), klienti nečtou informační zprávy od bank a nevěnují pozornost upozorněním z mobilu. Mobilní telefon má zabezpečený jen polovina Čechů. „Stoupá počet aktivit, k nimž dnes využíváme mobilní telefony, a přesně tam budou směřovat další útoky hackerů,“ uvedla Helena Brychová z ČBA.