České vzdušné síly mají dnes k dipozici mimo jiné osm bojových vrtulníků Mi-35/24V, které v české armádě slouží od roku 2003. Jedná se o vrtulníky, které Sověti využívali už během války v Afghánistánu v 80. letech minulého století, a právě tyto stroje od jara příštího roku začne nahrazovat deset víceúčelových UH-1Y Venom a deset bitevníků AH-1Z Viper od firmy Bell. „Jsou to vrtulníky určené pro boj s pozemními cíli a tato kombinace vyšla jako nejlepší,“ míní letecký expert Tomáš Soušek.

Už od července se je na základně americké námořní pěchoty v Pendletonu učí ovládat dvě skupiny českých vojáků. „Několikaměsíčního výcviku se v USA účastní létající personál a pozemní technický personál, a to v odbornostech pilot, palubní technik a pozemní technik,“ upřesnil zástupce velitele 22. křídla vrtulníkového letectva Ivo Pacovský.

Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Kvůli stíhačkám se budou muset předělat česká letiště. Změna bude stát miliardy

Česká republika ve Spojených státech původně objednala dvanáct strojů, přičemž se mělo jednat o osm Venomů a čtyři Vipery. Američané pak Česku darují ještě dalších šest Viperů a dva Venomy. „Půjde o dar, zaplatíme pouze cenu opravy, přestavby dle našich požadavků, dopravu do České republiky a další související náklady. Ty v tuto chvíli nejde přesně vyčíslit, ale oproti ceně za nové vrtulníky jde o nesrovnatelné částky, “ nastínila ministryně obrany Jana Černochová (ODS).

Podle ní se ukázalo, že původně objednaný počet dvanáct strojů je nedostatečný. Válka na Ukrajině totiž ukázala, že letecká podpora je v konvenčním konfliktu nezbytná.

Vrtulník UH-1Y Venom:

Zdroj: Youtube

Na náhradní díly

Staré vrtulníky Mi-24, které začne armáda postupně vyřazovat, ale nepřijdou nazmar. Mohou být odprodány a v případě potřeby mohou sloužit i jako zdroj náhradních dílů pro ruské transportní vrtulníky Mi-171Š. Ty by měly v české armádě sloužit ještě řadu let. „Investovalo se hodně do jejich modernizace. Mají novou avioniku, zesílenou obranu a nové zbraně,“ přiblížil Soušek s tím, že s jejich vyřazením se počítá do roku 2035.

Vrtulník AH-1Z Viper:

Je ovšem možné, že to bude i dřív. Rusko totiž v odvetě za dodávky vrtulníků Ukrajině pozastavilo české firmě LOM Praha certifikáty pro opravy strojů ruské výroby. „Je pravděpodobné, že tu bude snaha to urychlit,“ doplnil expert.

Dnes má armáda patnáct vrtulníků Mi-171Š a už dříve deklarovala, že by je ráda nahradila velkokapacitními stroji. Mezi ně patří například AugustaWestland 101 Merlin nebo legendární Boeing CH-47 Chinook. „U těchto strojů je výhoda, že je využívá celá řada zemí NATO, naposledy o ně projevilo zájem Německo. Navíc by jich nemuselo být tolik,“ doplnil Soušek.

Dny NATO 2020. Ilustrační snímek
Přepravní letoun C-390 či Gripen E. Dny NATO slibují rekordní účast

Mimo to má armáda ještě k dispozici ruské vrtulníky Mi-8, Mi-17 a od roku 1996 i polské Sokoly. „To je velice povedený vrtulník. Pomáhá při živelných katastrofách nebo záchranné službě. U něho se plánuje modernizace a není nezbytně nutné ho nahrazovat,“ řekl Soušek.