Jak na celoroční sklizeň mikrorostlinek:

Zdroj: Youtube

„Klíček se konzumuje i s kořínkem a k růstu mu stačí 2 až 4 dny. Zatímco microgreens (česky mikrorostlinky, pozn. red.) můžete podle druhu sklízet zhruba okolo desátého dne a jí se pouze vrchní část rostlinky bez kořínkové části,“ říká pěstitel Michal Tesařík z moravské farmy inGreen, která se pěstování microgreens věnuje.

Sedmikrásky umí snižovat hladiny cukru v krvi, studie doložily jejich antibakteriální a také protiplísňovou aktivitu.
Nenáročná bylinka umí podpořit léčbu rakoviny. A můžete ji jíst hned po utržení

Microgreens jsou oceňovány pro enormní množství živin, které je až čtyřicetkrát vyšší než u dospělých rostlin. Přehled zdravotních přínosů microgreens pro zdraví najdeme například v článku, publikovaném na stránkách Národní lékařské knihovny.

„Microgreens jsou hvězdným zdrojem fytochemikálií (biologicky aktivní látky obsažené v rostlinách, pozn. red.), jako jsou základní minerály, polyfenoly, karotenoidy, chlorofyl, antokyany, glukosinoláty a podobně. Tyto látky mají skvělé antioxidační, protizánětlivé a antidiabetické účinky, díky nimž jsou považovány za praktickou potravinu, která může zlepšit nebo zmírnit chronická onemocnění,“ uvádí výše zmíněný článek.

Pomocník pro jarní oživující kůru

Během růstu rostlinek se v nich v prvních dnech obrovsky navyšuje množství esenciálních aminokyselin, enzymů, vitaminů i minerálních látek, jako jsou draslík, železo, hořčík či zinek. Z vitamínů jsou pak hojně zastoupeny například vitamíny A, B, C a K.

Čerstvě rozvité pampeliškové květy se hodí na přípravu medu či sirupu.
Snižuje cholesterol a pomáhá hubnout. Některým lidem ale žlutá květinka nesvědčí

„Díky velkému množství obsažených enzymů, které jsou zásadní například pro regeneraci našich tělesných buněk a zpomalení jejich stárnutí, jsou microgreens vítaným pomocníkem i při jarních očistných a revitalizačních kúrách,“ doplňuje Michal Tesařík.

Vitamin C se nezničí teplem

Microgreens a klíčky jsou také skvělým zdrojem vitaminu C, který je zcela zásadní pro imunitu. Organismus napadený infekcí spotřebuje až desetinásobek doporučené denní dávky vitamínu C.

„Vitamín C se velmi snadno ničí tepelnou úpravou. Například vařením se jeho ztráta pohybuje okolo 33 %. A toto právě nehrozí u microgreens nebo klíčků, které se konzumují čerstvé,“ upozorňuje nutriční specialistka Zdravého stravování Kateřina Šimková.


Nahrává se anketa ...

Výborný zdroj vitaminů skupiny B

„V microgreens jsou hojně zastoupeny i vitamíny skupiny B. Vždy záleží na konkrétním druhu microgreens, a tak není na škodu je střídat. Najdeme v nich například riboflavin, což je vitamín B2, který je důležitý při rekonvalescenci po prodělání zánětlivých onemocněních. Pokud jej budeme kombinovat s jinými vitamíny skupiny B, nebo vitamínem C a A, tak zvýšíme jejich účinek,“ říká odbornice na výživu.

Pohanka udržuje naše cévy zdravé.
Staroslovanská plodina chránila zdraví našich předků: Je čas ji znovu objevit

Thiamin alias B1 je důležitý pro energetický metabolismus a správnou funkci nervového systému. Niacin s označením B3 zase pro optimální funkci trávicího systému a kůže. Najdeme ho například v klíčcích sóji. Pro zdravou kůži, ale i nehty a vlasy je přínosný biotin. Ten je obsažený v microgreens ředkviček či řepy.

Nejdůležitější rostlinné antioxidanty

Mezi nejdůležitější antioxidanty, tedy látky, které bojují proti volným radikálům patří flavonoidy. „I ty jsou hojně obsažené právě v microgreens. Posilují imunitní systém, brání růstu nádorových buněk a působí preventivně proti srdečním chorobám. Jejich tvorba závisí ve velké míře na množství světla, proto se nejvíce vyskytují v listech a nadzemních částech rostlin,“ upřesňuje nutriční specialistka Kateřina Šimková.

Miniaturní rostlinky jsou doslova vitamínovou bombou:

Pěstování microgreens

Existuje několik možností, jak získat microgreens. Záleží jen na vás, kterou využijete. Můžete si koupit nádobu na pěstování, osivo, speciální gel či netkanou textilii perlan, případně další pomůcky a pustit se do klíčení. Další možností, která je ideální nejen pro začátečníky, je pořízení již zkompletovaných pěstebních setů. Poslední variantou je koupit v obchodě již vzrostlé microgreens.

„Pro klíčení se mají správně používat chemicky neošetřená potravinářská semena, a proto je vhodné upřednostnit ta v bio kvalitě. Je to z toho důvodu, že microgreens neprochází tepelnou úpravou a jedí se čerstvá. Proto si zachovají mimořádné množství živin,“ vysvětluje Michal Tesařík

Nakličování vyžaduje extra péči

„Nakličování v domácích podmínkách vyžaduje čas a péči. O klíčky se musíte starat, a navíc hrozí při pěstování vznik plísní,“ zmiňuje nutriční terapeutka ze Semix Pluso Zuzana Melicharová. Pro klíčení se hodí luštěniny jako fazole mungo, čočka, sója, cizrna či hrách.

Nakličování
Nakličování: vyhněte se zbytečným chybám

Takto vypěstované naklíčené luštěniny se již tepelně neupravují. Syrové klíčky se dají pochopitelně i nakoupit.

Zasušené klíčky jsou lahůdka

„Práci vám může usnadnit, když si koupíte variantu klíčených luštěnin, obilovin i pseudoobilovin ve formě sušených lupínků. Ty jsou určené k přímé konzumaci. Díky předchozí tepelné úpravě mají výhodu dlouhé trvanlivosti i bez přídavku konzervantů, cukru či éček,“ dává tip nutriční terapeutka.

Kopřivu coby léčivku používali lidé už v době bronzové.
Léčí močové cesty, cukrovku i vysoký cholesterol. Už ji můžeme hledat venku

Zasušené naklíčené lupínky poslouží nejen jako posypka do salátů, polévek či přídavek do těst či pomazánek, ale lze s nimi i nastavit masovou směs pro karbanátky či sekanou.

Potěcha pro organismus i oko

Čerstvé klíčky mají v kuchyni bezpočet využítí. Hodí se do smoothie, sendvičů, salátů či pomazánek. Jejich chuť je jemná, a ne tak výrazná jako u microgreens.

„Jako microgreens si můžeme vypěstovat například rukolu, brokolici, amarant, kedluben, pikantnější chuť získáme použitím semínek bílé hořčice, ředkve china rose, red sango či daikon. Díky i různé barevnosti můžeme microgreens přidat jako ozdobu polévek, sýrových talířů, do salátů, wrapů, pomazánek, k rybám či steakům. Ze sklizně microgreens můžete připravit i pesto do rizot a těstovin,“ dodává Kateřina Šimková.

Microgreens, neboli mikrobylinky, jsou mladé rostlinky zeleniny, které se sklízí a konzumují ve fázi, kdy dosáhly prvních listů. Jedná se o 2,5 až 15 cm vysokou zeleninu plné aromatické chuti. Microgreens jsou oproti klíčkům hodnoceny jako listová zelenina. Konzumují se 6 až 21 dní od zasetí.
Klíček je naklíčené osivo, které se konzumuje včetně kořínku již po 2 až 4 dnech od začátku klíčení. Klíčky stejně jako microgreens obsahují vysoké množství vitamínů a prospěšných látek,

Zdroj: Blog na stránkách Microfeeld.cz