Akce, kterou každoročně pořádá místní Veteran Car Club (VCC) Soběslav, spadá do seriálu závodů Mistrovství ČR Asociace Veteran Car Clubů Autoklubu ČR (AVCC AČR). Divácky atraktivní byla nejen výstava na historickém náměstí, ale také samotný start, kde závodníci plnili hned první úkol. Posléze se vydali na 70kilometrovou trasu s cílem v Temelíně.
Skvělé podmínky i účast
Podrobnosti za organizátorský tým přiblížil ředitel soutěže Petr Sluka z VCC Soběslav, letošní účast označil za nadnormální. „Spousta veteránistů je závislá na počasí. Letos díky skvělým podmínkám přijelo tolik dvoustopých vozidel, že nám nestačila kapacita náměstí,“ usmíval se.
Dorazily i zajímavé historické kousky. „Závodní stroj AJS je skutečná rarita. Na výstavě lidé mohou obdivovat spoustu krásných předválečných i poválečných strojů. Potom tu máme k vidění také od Tomáše Pitlíka z Bechyně stavbu motocyklu, s kterým vyhrává mezinárodní soutěže,“ upozornil.
Zmínil, že se účastní pravidelně třeba celé rodiny, třeba Jiří Krupička mladší a starší, stejně tak Jiří Hlas mladší a starší. „Stálými a pravidelnými soutěžícími jsou také členové Veterán klubu Chýnov,“ dodal Sluka.
Jezdí i ženy
Mezi mužskými posádkami nechybí zástupkyně něžného pohlaví. Pravidelně jezdí třeba rodina Kazdova, Milada s dcerou se svým Broukem WV 1302 v provedení jemné blue nebo Petra Plačková s Citroënem Lomax 223 z roku 1978. Troufnou si nejen na dvoustopá vozidla, ale i motocykly.
Na náměstí Republiky v Soběslavi na Táborsku v sobotu 9. září v poledne startoval 12. ročník závodu veteránů O pohár města Soběslav.
Tradičně se účastní Libuše Šulcová (87) z Průhonic, která dostala motorku před lety od svého manžela Vladimíra k narozeninám. Jde o zelený anglický motocykl BSA 770. „Manželův otec byl výhradním zástupcem firmy BSA a motorky této značky prodával. V té době se cena motocyklu se sidecarem blížila hodnotě levnějšího automobilu. Tak to projednal se zástupci firmy a díky němu se pak začaly vyrábět i u nás v republice,“ řekla Deníku již dříve.
Závodů se účastní, aby plnila přání svého zesnulého muže. O jeho otci Augustinu Šulcovi, jeho firmě a motorkách značky BSA a ČZ napsala i knihu Augustin Šulc: Měl jsem motocykl rád.
Letos se zastávkou u Temelína
Na sedmdesátikilometrové trase rozdělené do dvou etap čekaly účastníky znalostní a vědomostní úkoly. „Letos je cílovou destinací zámeček Vysoký Hrádek u temelínské elektrárny, kde je v infocentru domluvená prohlídka,“ upřesnil Sluka. Trasa vedla přes Borkovická Blata, Mažice, hodně soutěžních zastávek situovali pořadatelé kolem Soběslavi. „Úkoly jsou vědomostní i praktické jízdní. Například na přesnost. Na startu měli popojet o metr, kdy se měří rozdíl na centimetry,“ vysvětlil ředitel závodu.
Pravidelně se účastní i zajímavé osobnosti, například ředitel jihočeské záchranky a senátor Marek Slabý či organizátor Chotovinských zatáček a majitel muzea veteránů Chotoviny Václav Janecký. Letos se týž den konaly také Soběslavské slavnosti, a tak akci navštívil na pozvání starosty Jindřicha Bláhy primátor slovenského města Sabinov Michal Repaský.
Závodníci se po 17. hodině vraceli zpět do Soběslavi, kde v kempu TJ Spartak Plovárna následovalo slavnostní vyhlášení výsledků, večeře a volná zábava se živou hudbou kapely Brodwej z Českých Budějovic.