„Naplňuje mě to,“ říká. „A jsem ráda, že to, co sklízím s dětmi, můžu předávat dál na kurzech s učiteli, které vedu. Jsou to pro mě cenné věci. I my učitelé se máme stále kam sunout.“

Na ZŠ Za Nádražím působí už patnáct let, předtím byla na mateřské a ve škole ve Větřní. „Od počátku své učitelské dráhy se snažím děti učit dovednostem odpovídajícím 21. století, aby uměly použít znalosti, které mají, aby je uměly aplikovat v praxi a propojit je s tím, co už znají.“ Učitel, který by měl dětem dělat hlavně průvodce, je má podle čerstvé držitelky ceny Global Teacher Prize CR 2018 vést k tomu, aby si věci objevovaly samy. „Neříkám jim nějaké pravdy, chci, aby si kladly otázky a hledaly odpovědi.“

Odborná porota ji vybrala za to, jak dokáže při výuce propojit téma globálních změn se čtenářským cílem a formou skupinové práce zapojit všechny žáky do práce při hodině. „Porotci mě navštívili při mé hodině přírodovědy v 5. třídě. V rámci trávicí soustavy jsme probírali globální téma plasty v moři a to, jak tento problém působí na lidi, zvířata a planetu obecně.“

Výukové materiály si připravuje sama, málokdy se drží oficiálních učebnic. „Stojí mi to za to, i když to je časově hodně náročné, ale je to radost pro mě i pro děti. Snažím se v dětech pěstovat pocit, že všechno zvládnou ony samy. Podporuji je v tom, aby si dokázaly vyjádřit vlastní názor a obhájit si ho.“

Svou výuku Kateřina Sládková staví na kritickém myšlení. „Věřím, že taková výuka má smysl a jinak už mi ani učit nejde,“ dodává. „Hledám pro děti atraktivní, ne moc dlouhé texty, které se hodí do výuky. Učivo beru jen jako prostředek k dalšímu rozvoji dovedností dětí.“

Všechny oceněné učitelky jsou z prvního stupně, to ale Kateřinu Sládkovou nepřekvapilo. „Vidím to i v kurzech, které vedu, jak se školství pomaličku začíná měnit a otvírat, a nejotevřenější změnám výuky jsou právě prvostupňové učitelky.“