Stavba, která již na projektových pracích stála radnici krajského města desítky milionů korun, zřejmě změní svoje parametry.

Podle náměstka primátora Františka Konečného se má nyní prověřit, jestli by tunel v nové variantě dokázal pojmout předpokládaný proud vozidel z budoucí dálnice. Na příslušnou dopravní studii má radnice připraveno 800 000 korun.

Počítá se totiž s tím, že z dálničního sjezdu Pohůrka by velká část automobilů najížděla do Českých Budějovic právě přes nový podjezd kolejiště u vlakového nádraží.

Hlavně na pomoc kraje a státu ale spoléhá českobudějovická radnice, pokud se týká plánovaného tunelu pod kolejištěm vlakového nádraží. Dopravní stavba, chystaná celé roky, má nyní změnit své parametry, aby se ušetřilo a také aby se celý projekt zjednodušil. Přesto bude nad síly městské pokladny. A pomoc kraje očekává město nejen finanční.

Dvě možnosti tunelu pod nádražím.Zdroj: Deník

Podle náměstka primátora Františka Konečného nyní město chce, aby se do Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje začlenila nová varianta podjezdu. Vedená v oblouku k Plynárenské ulici, a ne přímo do Pětidomí. A protože krajský dokument je nadřízen i územnímu plánu města, byly by pak jednodušší i nutné změny územního plánu Českých Budějovic.

Nová podoba tunelu by mohla být zhruba o polovinu levnější. Podle Františka Konečného se ušetří, protože by se nemusela stavět velká kruhová podzemní křižovatka, se kterou počítal původní plán. A také nebude třeba platit výkupy domů v Pětidomí, kterým by se asi radnice nevyhnula u původní varianty. Ušetřit by se navíc dalo v případě, že by dráhy zrušily některé koleje nejdále od nádraží. Jenže nové napojení tunelu na Suché Vrbné nebude mít tak velkou kapacitu. Proto na svém posledním jednání rada města schválila zadání dopravní studie, která má ověřit, jestli pojme tunel dostatek aut od dálničního přivaděče Pohůrka. Na studii je v městské pokladně připraveno osm set tisíc korun. „Pak bude následovat projekt pro územní rozhodnutí pro stavební povolení,“ říká František Konečný.

Podobu budoucího tunelu pod kolejemi ukazovala studie, kterou si město nechalo zpracovat. Zdroj: Archiv

Projektová příprava má stát desítky milionů. Podle náměstka primátora Petra Podholy je ale klíčová. Dokud nebude projekt, nemůže město shánět peníze. Pro městskou pokladnu je totiž podjezd příliš velkým soustem a investice se neobejde bez spoluúčasti kraje nebo Státního fondu dopravní infrastruktury.

Odhadované náklady na samotný tunel činí zhruba sedm set milionů korun.

Tunel pod kolejištěm vlakového nádraží chce českobudějovická radnice vybudovat dříve, než bude u krajského města zahájen provoz na dálnici D3. Podjezd pod nádražím má totiž zabránit zahlcení viaduktu v Rudolfovské třídě.