Podle historiků se tento zvyk odvíjí od jezuitského Bratrstva smrtelných úzkostí Páně, které v Traunkirchenu provozovalo klášter. V roce 1696 založilo zdejší křížovou cestu, která je tak nejstarší v Solné komoře. Písně k odpuštění mohou pocházet také z této doby, jejich jazyk je zastaralý a sahá daleko do minulosti, uvádí list.
Rozepisuje, že zbožnou skupinu vede jako předzpěvák už 35 let Josef Vogl, dnes 75letý. Býval u procesí už jako dítě a zvyk má pro něho velký význam. Až do ranních hodin dál vodí se svou lucernou skupinu, která postupně řídne. Končí na náměstí, kde zpívá závěrečnou píseň, šestnáct slok o utrpení Krista. „Poté se účastníci ještě jednou vydávají k pobožnosti nahoru na kalvárii, ale Josef Vogl už předtím míří domů – celonoční předzpěvování by zanechalo stopy i na silách mnohem mladších," uzavírají OÖN.

Ilustrační foto.Mluví špatně i kvůli mobilům

Bavorští lékaři poskytli předloni přes 165 000 hodin řečové terapie hrazené ze zdravotního pojištění zhruba 17 800 pacientům ve věku 10-19 let. To bylo asi o 12 procent víc než v roce 2007, kdy na logopedii docházelo 16 000 mladých, zaznamenal pasovský list Am Sonntag z aktuální statistiky centrálního svazu pojišťoven. Dodává, že přitom počet teenagerů ve stejném období poklesl o osm procent.
„Zvyšující se konzum médií k tomuto vývoji přispívá," říká Christian Bredl, vedoucí technické pojištovny v Bavorsku, která průzkum zadala. Mimo jiné ukázal, že skoro čtyři z pěti dětí od dvanácti let už mají smartphone s internetovým připojením, jen každý pátý v tomto věku má „obyčejný" telefon. „S krátkými SMS se silně omezeným počtem znaků, se smíšenými anglicko-německými pojmy a vlastními zkratkami je těžké naučit se korektní řeč," míní Bredl. „K tomu je třeba osobní dialog. K rozvoji jazyka děti potřebují opakování, víc osobních oslovování a samozřejmě angažované rodiče jako dobré příklady." A enormně důležité pro sociální a jazykový vývoj je také sportování a provozování dalších koníčků s vrstevníky, pro což ale „na mobilu" není prostor…