Pasovský deník PNP v pondělí k události telefonoval s okresním požárním inspektorem Peterem Höglem. Ten především zmínil hustou mlhu, která tehdy v oblasti havárie byla – když hasiči po 6.15 hodiny vyjeli, byla viditelnost podle něho snad jen padesát metrů. To mohlo být spolupříčinou nehody. Tahač uhnul doprava ze směru jízdy, šofér stáčel do protisměru, narážel do křovin a pak do stromu. Návěs se převrátil a zůstal ležet napůl na silnici.

„Bezprostředně po havárii řidič ještě komunikoval, jak líčili lidé, kteří se první snažili pomoci,“ řekl Högl. Byli to další šofér a nejméně jedna privátní osoba. „Jednali vzorně a zasahovali statečně. Aktivně se snažili řidiče vytáhnout z kabiny, byl v ní ale příliš zaklíněn, nemohli mu pomoci…“ Tahač se vznítil. „Muset přihlížet, jak automobil hoří, nebylo zejména pro poskytovatele první pomoci, ale ani pro zásahové síly hasičů jednoduché,“ dodal. K opatrování zúčastněných bylo proto po akci nasazeno více krizových intervenčních týmů.

Identita řidiče byla zjištěna až po hodinách. Peter Högl říká, že byl otcem dvou dětí…Foto: repro/Danny Jodts/zema-medien.de

Radar nevěřil rafičce…

„Tuto rychlost nemohl sledovat dokonce ani radar: kontrolním místem na B20 projel minulou středu večer VW Golf rychlostí přesahující 250 km/h,“ napsala PNP. „Pro tuto techniku to je přespříliš, ta měří jen do 250 km/h…“

Vozidlo měřila deggendorfská policie u Aschi v okrese Straubing-Bogen, kde je povolena stovka. „Přesné změření nebylo možné, podle policie ,přemotorizovaný VW Golf´ přihlášený k provozu v Čechách byl zkrátka příliš rychlý,“ pokračuje pasovský list. Policie je nicméně podle něj optimistická, že šoféra brzy zjistí, na záznamech je prý dobře poznatelný. Hrozí mu několikaměsíční zákaz řízení a 1200 eur pokuta. „Policie přesto ještě hledá svědky (tel. 0991/289760),“ končí PNP.

Zachraňují hrad

Opravují ruinu hradu.

V roce 2006 začal Matthias Koopmann, archeolog a historik z Pasova, burcovat k záchraně zříceniny Falkenstein. Pět let nato se do toho pustili. S mnoha dobrovolníky pracují rok co rok deset až čtrnáct víkendů na sanaci ruiny. „Samozřejmě Falkenstein nemá být znovu postaven, ale jeho ruina má být následníkům zachována a zpřístupněna,“ píší OÖN a zdůrazňují, že tento hrad je kolébkou Horního Mühlviertlu.

Zachraňovat zříceninu je především mnoho drobné práce. „Hledali jsme v ruinách cíleně kameny a rekonstruovali z nich části zdí podle starých fotografií, abychom znovu vylepšili statiku stavby,“ říká Koopmann. Jejich zásadou prý bylo nestavět nic, co nebylo.

Kolem Falkensteinu se rozjel také nyní již dokončený interreg-projekt, který zříceninu etabloval jako přeshraniční školicí centrum dobrovolných pomocníků při zvládání ruin a zachraňování hradů. „Chtěli jsme, aby žádná iniciativa nepracovala izolovaně. Zároveň jsme Falkensteinem chtěli ukázat, že i s malým rozpočtem lze hodně dosáhnout,“ pokračuje Koopmann. Při akci užívají starých znalostí, aby se vyhnuli chybám. „Často se pracuje s nevhodným materiálem, protože to s ním jde rychleji. Záchrana hradu je ale záležitost desítek let,“ připomíná.

I po skončení interreg-projektu dílo na Falkensteinu pokračuje. „Podporovatelé a pomocníci budou tady vítáni i v příštím desetiletí. Spolek pro záchranu ruiny lze také podporovat finančně – za roční příspěvek 15 eur za osobu nebo 25 eur za manželský pár se každý může stát členem spolku pro uchování Falkensteinu. Možné je také příspěvek nahradit jedním pracovním dnem o sanačním víkendu,“ uzavírá list a připojuje adresu: www.hofkirchen.at.