Jak hostitel řekl, keňská germanistka, socioložka a spisovatelka je „důležitou tváří partnerství a spolupráce mezi Evropou a Afrikou“.

Obamaová, která se účastnila také fóra EU-Afrika spolkové vlády v prosinci, se angažuje za lidská práva, za sociální, ekonomickou a ekologickou spravedlnost v její domovině Keni a v její druhé vlasti, kterou je Německo. Kromě jiného je členkou poradní rady akademie afrických studií Univerzity v Bayreuthu a v Nairobi členkou představenstva Kilimanjaro Initiative, která jednou ročně organizuje výstup znevýhodněných mladistvých na nejvyšší horu Afriky. Je iniciátorkou a předsedkyní nadace Sauti Kuu, Silné hlasy, která si vzala za úkol dát perspektivu dětem a mladistvým z venkova a městských slumů. „Osobně mi záleží na tom využít ,státního bálu´, plesu v opeře, také k tomu, abychom společně s mým letošním hostem tyto důležité projekty podpořili,“ řekl van Bellen.

Helmut Kohl u hranice

Na hranici světů v roce 1991.

Nádraží v Bavorské Železné Rudě bylo desítky let markantním symbolem železné opony. Od 2. června 1991 je zase mostem mezi Bavorskem a Českou republikou, píše PNP. Tehdy k novému uvolnění kolejové dopravy mezi oběma zeměmi přijel i spolkový kancléř Hemut Kohl, aby dal návěstidlo na zelenou. „K připomenutí historického dne má nyní prostor před nádražím dostat jméno Náměstí Helmuta Kohla,“ sděluje list. Proti návrhu předsedy místní organizace CSU Michaela Herzoga byli v obecní radě starosta Charly Bauer (Svobodní voliči) a dva další radní, ale sedm hlasovalo pro.

Na snímku z června 1991 je Kohl druhý zleva, zcela na kraji je tehdejší starosta Josef Gabriel.

Placené kanály a fotbal

Fotbal jen za peníze…

Také přenosy rakouské fotbalové ligy si zajistila placená televize Sky, které diváci platí 19,99 eura měsíčně, po roce 37,49 eura. Podle společenství Teletest, které hodnotilo sledovanost a podíl na trhu této stanice za patnáct ligových kol, dosáhl jí vysílaný nedělní špičkový zápas v průměru 31 000 diváků (hit Salcburk-Rapid 56 000), což byla dvě procenta diváků starších dvanácti let. Živé přenosy si loni otevřelo průměrně 14 000 diváků (0,9 % na trhu). Diskusní konference sleduje v sobotu v průměru 18 000 lidí, v neděli 14 000.

„To jsou čísla, která připravují ,bolení´ nejen odpovědným funkcionářům ligy, ale hlavně také sponzorům klubů, jejichž reklamy na stadionech se k veřejnosti dostávají příliš málo,“ píše list. „Ve srovnání s předloňskými čísly, kdy veřejnoprávní ORF ještě vysílala jeden vrcholový zápas týdně, není divu – tato stanice měla v sezoně 2017-18 na zápas 303 000 diváků (podíl na trhu 19 %).“

Sky to vidí jinak a uvádí, že na podzim měla na zápas rekordních 1,21 milionu kontaktů, tedy obrovský rozdíl od hodnocení Teletestu, „tvrdé měny skutečně změřených zapnutí televizorů“. Přitom je každý impuls spuštění kanálů Sky včetně předprogramů a pozápasových diskusí placen zvlášť, uvádí deník. Placený kanál si do čísel započítává i tzv. highlight zprávy z fotbalu na ORF a soukromého vysílače oe24 s průměrem 3000 diváků na jeho show. Samotné „kontakty“ pak započítávají i návštěvy ve sky-barech a internetová spojení třeba přes youtube a Laola1. „Pro experty tedy všechno jiné než seriozně milionová hodnota,“ poznamenávají OÖN.

Dodávají, že placený kanál získal práva na ligu do roku 2021 za 34 milionů eur. Z „kuchyně“ ORF pak uvádějí, že její zpravodajství v sobotu sleduje 138 000 diváků (6 %) a v neděli 233 000 (9 %) - tedy mnohonásobek diváků Sky, a to při značně nižších nákladech na získání práv…