Nebezpečná křižovatka u Sedlce, místo smutně proslulé tragickými nehodami, se do podzimu zcela promění. Podle starosty Sedlce Jaroslava Houby obec usilovala o řešení řadu let.

Problém zde nemají jen motoristé kvůli křížení výjezdu ze Sedlce s tranzitním silničním tahem České Budějovice – Písek. Mimořádně nebezpečná je křižovatka i pro chodce, protože se musejí dostat přes širokou vozovku na níž řidiči často nedodržují nejvyšší povolenou rychlost. „Máme tam teď při stavbě padesátku a řidiči tam stejně jezdí stovkou,“ líčí smutnou realitu dění na vozovce Jaroslav Houba.

Vozovka u Sedlce se rozšíří v rámci chystané úpravy celého tahu mezi Českými Budějovicemi a Pískem na uspořádání 2 + 1. Hlavně ale pěší dostanou lávku, která jim umožní bezpečně se dostat na druhou stranu silnice bez riskování života.

Práce by podle Vlastimila Motlíka, investičního referenta českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), měly skončit letos v říjnu.

v televizi
Sousedé v hospodách i s rouškami?

„Když jde maminka s kočárkem přes silnici na hřiště, mám z toho hrůzu,“ popisuje starosta Sedlce Jaroslav Houba nepříjemné pocity, které provázejí u obyvatel obce přecházení frekventovaného dopravního tahu České Budějovice – Písek. Celkové náklady na stavbu u Sedlce podle Vlastimila Motlíka budou přes 47 milionů bez DPH. Složí se na to stát, obec a kraj. Lávka vyjde na 26,8 milionu korun, z toho 18 přispěje jako dotaci Státní fond dopravní infrastruktury, obec zaplatí ze své pokladny šest a dva dodá Jihočeský kraj. Sedlecký starosta Jaroslav Houba si jen v této souvislosti posteskl, že i když o to žádal, nezaplatí kompletně lávku stát, přestože frekventovaná komunikace státu patří. Lávka je vyvrcholením mnohaletého úsilí o větší bezpečnost místa. Obec v minulosti dosáhla alespoň toho, že například linkové autobusy začaly zajíždět do Sedlce, aby místní nemuseli přecházet na zastávku, nebo byla před křižovatkou snížena dovolená rychlost na 70 kilometrů v hodině.

Ohledně současné rekonstrukce křižovatky ještě Jihočeský kraj přes Správu a údržbu silnic Jihočeského kraje přispěje na úpravy vozovek pěti miliony. Zbytek financí dodá ŘSD.

Pod boršovským viaduktem neprojelo nákladní auto, které vezlo menší bagr. Ten po nárazu do viaduktu spadl.
OBRAZEM: Pod viaduktem v Boršově uvízl náklaďák

Aktuálně už se u Sedlce staví pilíře a rampy budoucí lávky. "Jedná se o provádění bednění, železářských a armovacích prací a vlastní betonáž," říká Vlastimil Motlík.

Zároveň už začalo frézování okrajů vozovky kvůli rozšíření. Řidiči proto musejí počítat s tím, že byly zrušeny odbočovací pruhy a může zde dojít ke zdržení v provozu a vytváření front vozidel. Všichni řidiči by proto měli věnovat situaci v místě zvýšenou pozornost a zejména respektovat doporučenou nejvyšší dovolenou rychlost.

Vlastimil Motlík neočekává, že by současná mimořádná opatření při koronavirové krizi nějak stavbu ovlivnila. "Stavbu realizuje firma COLAS CZ a zatím současná situace není výraznou komplikací. Komplikací je pro pracovníky na stavbě, protože dělat v respirátorech celý den je fyzicky i psychicky únavné," zdůraznil Vlastimil Motlík.

Stavba by měla být do zkušebního provozu předána v říjnu letošního roku. Akce byla zahájena v loňském roce.