Stalo se tak ve Starém Městě, v Hofgasse 7. Onoho 15. května 1618 si Kepler sedl a zpečetil to, co o této souvislosti tušil už dva měsíce. Ve své knize Harmonie světa o tom psal jako o prohlédnutí ze „zatmění jeho ducha“, z uchvácení a nevěcné posedlosti božskými výjevy nebeské harmonie, píše linecký list OÖN.

Zajímavostí také je, že asi 800 metrů od Keplerova historického domu našel učitel Rudolf Gruber před 50 lety na půdě kapucínského kostela dokončeného v roce 1612 „mezi množstvím sutě a krámů“ čtyři astronomické přístroje, které mohly pocházet z Keplerových časů. „S astronomií neměl nic společného a daroval mi je,“ říká v OÖN Hans Plasser (69), zakladatel hvězdárny v Linci před 35 lety. Poklad, dva ploché globy pravděpodobně z roku 1628, dřevěný kvadrant a globus nebe asi z roku 1603, uchovává doma v pokoji. „Jsem přesvědčen, že je Kepler užíval, a dotýkám se jich jen v rukavicích, abych nesetřel jeho DNA,“ říká Plasser, který chce biologickými otisky získat jistotu. Také Günther Martello, vedoucí Keplerovy hvězdárny, má za pravděpodobné, že astronom, který v Linci žil v letech 1612-1626, tyto přístroje používal. „Tolik astronomických přístrojů tehdy jinak ve městě se 3000 obyvateli přece nemohlo být,“ míní. Plasser teď zve historiky a vědce k sobě, aby tajemství původu přístrojů objasnili, a je prý ochoten věnovat je nějakému muzeu.

Zcela výjimečně neukázal americký kosmický úřad NASA 15. května na své celosvětově šířené síti jako „astronomický obraz dne“ nějaký nově objevený asteroid nebo kometu, ale dům v Hofgasse. „To nelze u NASA jednoduše objednat, tady musí jít o něco zcela obzvláštního,“ říká Günther Martello. (https://apod.nasa.gov)

Proč podraží pivo

Jak náš web uvedl, na pivních slavnostech v Mnichově bude letos draho jako nikdy. Hospodářský výbor města rozhodl 15. května zvýšit hostinským nájemné z obratu, a ti už oznámili, že náklady promítnou do ceny nápojů, píše PNP. Pro zvýšení „pachtu“ hlasovaly všechny politické strany s výjimkou Bayernpartei.

Velké pivní stany budou muset nyní odvádět městu místo 5,1 procenta čistého obratu 7,8 procenta, malým stanům stoupla povinnost na 6,1 procenta. Při očekávaném obratu kolem 122 milionů eur by dávka dělala 9,3 milionu. Ty by prý byly užity k financování slavností. Daň z obratu byla poprvé vyměřena loni, aby pokryla zvýšené náklady ochrany proti teroru, dodává PNP.

Poláci neprojeli

Dva Poláci, kteří minulý pátek odcizili pět aut z dílny v Grieskirchenu, byli ještě téhož dne dopadeni v Čechách, informuje PNP. Hornorakouská policie sdělila, že muži jsou už ve vězení. „Jsou obviněni, že v časných ranních hodinách 11. května vnikli do kanceláře dílny a otevřeli trezor, z něhož sebrali pět autoklíčků. Ještě než se zloději ve věku 29 a 46 let z místa činu ztratili, odcizili ještě pět poznávacích značek ze zaparkovaných aut zákazníků firmy, olejové čerpadlo, garnituru nových pneumatik, různé opravárenské nářadí a startovací baterii. Rychle se podařilo zjistit, že vozidla přejela do České republiky. S pomocí českých kolegů mohli hornorakouští policisté zatknout staršího z podezřelých už odpoledne v Příšovicích, když jel v odcizeném automobilu. O málo později byl dopaden v Praze jeho komplic, rovněž s ukradeným vozem. Další vozidlo z kořisti, na němž byly ještě namontovány odcizené značky, objevili vyšetřovatelé následující den v oblasti Svijan. Na muže byl vydán evropský zakytač,“ uvádí list.