Stavební práce na rekonstrukci historické výpravní budovy v jihočeské metropoli začaly již v červnu. V pátek se uskutečnilo slavnostní zahájení této rozsáhlé stavby. Celková rekonstrukce památkově chráněného objektu vyjde zhruba na 700 milionů korun. Realizuje ji Společnost Metrostav – EDIKT – AVERS. Hotovo bude do konce roku 2022.

„České Budějovice jsou dalším městem, kde se lidé dočkají rekonstruované nádražní budovy. Opravou nebo rekonstrukcí aktuálně prochází 63 výpravních budov. Jenom v letošním roce se podaří otevřít zrekonstruované budovy nebo nová nástupiště například v Přerově, v Letohradu, Štemberku, Chebu nebo v Lysé nad Labem. Na obnovu výpravních budov jsme jenom v loni vynaložili přes 1,5 miliardy korun,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. „A v rozsáhlých investicích budeme pokračovat i nadále. Do železnic půjde letos rekordních 52 miliard, které využijeme k výstavbě nových tratí, lepšímu zabezpečení těch stávajících a k investicím do zázemí pro cestující,“ doplnil ministr.

Cílem rozsáhlé modernizace budovy z roku 1908 je především zvýšení komfortu pro cestující i veřejnost, zlepšení podmínek pro zaměstnance provozovatele dráhy, optimalizace prostor určených k zajištění přepravních služeb, lepší komerční využití ostatních ploch a v neposlední řadě úspora energie. „Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem chceme této budově vrátit lesk, který měla po svém dokončení před více než 110 lety, a zároveň zajistit cestujícím, návštěvníkům nádraží i zaměstnancům důstojné prostředí odpovídající 21. století,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Rekonstruovaný objekt je jednou z nejvýznamnějších budov v našem krajském městě, a proto je pro nás srdeční záležitostí. Jsme si vědomi komplikovanosti projektu i koronavirového stínu, který se nad námi v současnosti vznáší, přesto napřeme veškeré úsilí, aby realizace byla dokončena v řádném termínu a co nejméně omezila provoz na českobudějovickém nádraží“, uvedl za sdružení zhotovitelů Ing. Martin Stašek, ředitel oblastního zastoupení Metrostavu.

Stavební práce se zaměří nejen na hlavní budovu, ale i na navazující přízemní křídla pod 1. nástupištěm na severní a jižní straně budovy. Zahrnou rekonstrukci obvodového pláště, oken a dveří, střechy, interiérů a technického zázemí, oživí se rovněž stávající nevyužité prostory. Současně s rekonstrukcí výpravní budovy se předpokládá revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vzniknou nová parkovací stání pro imobilní občany. Na severní ploše bude vytvořena klidová zóna.

Využití opravené budovy bude multifunkční, vzniknou zde prostory pro zajištění provozuschopnosti dráhy, pro cestující veřejnost, pro obchody a služby, chybět nebudou ani nové kanceláře. V centrální části budovy se postaví nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vzniknou v severní i jižní věži. Budova dostane také nový orientační a informační systém pro cestující.

Součástí rekonstrukce bude také stavba pasáže propojující severní věž s hlavní odbavovací halou, tedy pomyslné spojení s Lannovou třídou, tj. hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic. Tím se odlehčí nápor cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice a zvýší se tím i jejich bezpečnost.