VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Křižíkův vůz se vrací na Bechyňku

Tábor, Bechyně - Nadšenci železniční historie si letos 
v létě budou podávat dveře na trati z Tábora do Bechyně. České dráhy nasadí od června do konce srpna o víkendech na vybrané spoje historické vozy s původními lokomotivami. Dočkáme se 
i unikátního Křižíkova vozu.

14.5.2016
SDÍLEJ:

Elinka na trati z Tábora do Bechyně. Foto: Archiv


Železniční fandové i běžní cestující se tak mohou těšit na nevšední zážitky. Vozit je totiž bude nejen lokomotiva Bobinka, která byla pro trať z Tábora do Bechyně vyrobena koncem padesátých let minulého století, ale také úplně první lokomotiva, která na tuto trať vyjela. Stalo se tak 21. června 1903 a pojmenována byla Elinka. Jejím návrhářem byl sám František Křižík.


Poprvé vyjedou historické soupravy 4. června, naposledy v neděli 28. srpna. Návrat historie potvrdila mluvčí ČD Radka Pistoriusová. „Loni jsme měli asi jen dvě jízdy, ale ani jednu 
s Křižíkovým vozem. Letos pojede v pravidelných intervalech. Chceme, aby si lidi Bechyňku spojovali právě s tímto vozem," řekla.
 

Historické soupravy jako bonus navíc nabídnou prodej suvenýrů a občerstvení v bufetu, což těší Jakuba Vávru z Tábora. „Je to super nápad, myslím, že to přiláká řadu turistů a upoutá pozornost lidí. Snad taky konečně skončí ta současná ostuda, že na první elektrifikované trati ve střední Evropě jezdí dieslové Regionovy," doufá železniční fanda

Osud Klubu přátel elektrické dráhy Tábor - Bechyně je nejistý

Méně spokojení jsou však členové táborského klubu přátel elektrické dráhy, kteří dlouhá léta zajišťovali nostalgické jízdy, ale dosud netuší, zda ve své režii vypraví alespoň jednu soupravu. Při plánování historických jízd na ně dráhy tak trochu zapomněly.
Předseda klubu Jan Stránský se nikdy netajil, že komunikace a spolupráce s Českými drahami nebyla na dobré úrovni a oni museli postupně vyklízet pole.

„Několik let po sobě nám dráhy zvedaly cenu za pronájem vozů a nyní nás hodili přes palubu už definitivně. Nad naším klubem se stahují černá mračna," podotýká smutným hlasem Jan Stránský a nezastírá přitom, že je z takového postupu a konce klubu je zklamaný.
„Víte, dělali jsme pro tuto trať první i poslední, sehnali jsme peníze na opravu Křižíkova vozu, bojovali o záchranu elektrického provozu, věnovali jsme trati velkou část našich životů a oni se k nám zachovají takto neslušně. To zabolí," vyjadřuje své pocity předseda klubu Jan Stránský.
 Malou naději ale ještě má. V polovině května je pozván na jednání s Českými drahami.

Z HISTORIE TRATI


Družstvo bechyňské dráhy v roce 1898 zahájilo jednání s firmou František Křižík. Ta úřady přesvědčila, že vyhrazení dráhy jen pro elektrický provoz zlevní stavbu i vozidla, usnadní práce a umožní větší počet zastávek.
Čtvrtého září 1901 bylo vydáno stavební povolení, 19. dubna 1902 byla udělena koncese pro stavbu a provoz dráhy.
První zkušební jízda vyjela 1. června 1903, 10. června 1903 absolvoval zátěžovou zkoušku železniční most v Táboře a pravidelný provoz byl zahájen 21. června roku 1903.
 Trať v Bechyni původně končila na levém břehu Lužnice. Roku 1928 byla po nově postaveném bechyňském mostu prodloužena až do města, čímž se délka kolejí prodloužila z 23 na 24 kilometrů. Zpočátku se do Bechyně jezdilo přes staré nádraží úvraťově, ale od 15. května 1929 byl zprovozněn oblouk pro nový směr a část tratě ke starému nádraží byla změněna na vlečku, napojenou na vlastní trať směrem k Bechyni, a staré nádraží bylo změněno v nákladiště dřeva. (ref)

Autor: Redakce

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 90 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič dodávky sk.B. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vhodné i pro absolventy., Přijmeme řidiče pro svoz a rozvoz prádla po jihočeském, středočeském kraji a Praze. , Požadujeme: řidičský průkaz skupiny B, dobrá orientace v jihočeském kraji, znalost Prahy výhodou, příjemné vystupování a jednání se zákazníky, svědomitost, poctivost, pracovitost. Samostatné udržování vozidla v dobrém technickém stavu. Šetrné zacházení se svěřeným majetkem., Trestní bezúhonnost., Zaměstnanecké výhody: zvláštní prémie, jízdní výhody, mobilní telefon i pro soukromé účely., Kontakt: telefonicky, emailem., možnost i brigády. Pracoviště: Katev spol. s r.o., Na Bydžově, č.p. 2044, 390 01 Tábor 1. Informace: Pavel Švejkovský, +420 381 253 213.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Asistenti učitelů 14 510 Kč

Asistenti pedagogů Asistent pedagoga (noční práce). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14510 kč, mzda max. 16750 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro tuto práci je nutný alespoň kurz pro asistenty pedagoga. Pokud by bylo vzdělání vyšší (s pedagogickým zaměřením), nemusí být kurz., Dále požadujeme uživatelskou práci na PC, empatický přístup k dětem, kreativitu, schopnost pracovat v týmu., Plat, který je uveden, je pouze tabulkový, vzhledem k příplatkům narůstá., Zaměstnanecké výhody: příspěvek na stravování, zvláštní příplatek, příplatky za SO+NE, svátky, noční směny, po 3 měs.možnost osobního ohodnocení., Kontakt: telefonicky (do 15 hodin), emailem- zaslání profesního životopisu s uvedením dosažené kvalifikace, osobně (Radenín 1).. Pracoviště: Dětský domov,základní škola a školní jídelna,radenín 1, 391 20 Radenín. Informace: Blanka Šimáková, +420 381 298 041,333.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 30 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: řidičský průkaz C+E, rozvoz sypkých materiálů, každodenní návrat domů, volné víkendy, Kontakt: telefonicky, emailem, osobně po dohodě. Pracoviště: J & m pavlát international, spol. s r.o., 391 31 Dražice. Informace: Martin Pavlát, +420 777 751 800.

Výroba - Formíři a jádraři ve slévárnách Formíř ve slévárně 16 400 Kč

Formíři a jádraři ve slévárnách Formíř ve slévárně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16400 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zaměstnanecké výhody: placené ubytování, příspěvek na stravování., Kontakt: telefonicky.. Pracoviště: Petramont s.r.o., organizační složka, kovosvit mas a.s, náměstí Tomáše Bati, č.p. 419, 391 02 Sezimovo Ústí 2. Informace: Jozef Fečanin, +420 004 219 480 028 31.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ZDENĚK STROMŠÍK z Vítkovic může být spokojený.

Sprinter Zdeněk Stromšík pokořil v Táboře český rekord

Na plavbu ze Soběslavi do Plané nad Lužnicí se vydala třicítka vodáků v kostýmech.
30

OBRAZEM: Lužnici ovládli vodáci v kostýmech

V chotovinské mateřské škole je kvůli rekonstrukci i o prázdninách živo

Chotoviny – Navzdory poklidnému průběhu prázdnin je v chotovinské mateřské škole hodně živo. Stojí za tím avizovaná rekonstrukce jejích dvou nejstarších tříd.

Rod Lannů připomíná venkovní galerie

České Budějovice - Letní venkovní Galerie Na soutoku řek Vltavy a Malše nedaleko náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích představuje pozoruhodné dílo místních rodáků z rodiny Lannů.

Kulturní dědictví uvidíte na Hluboké.

Hluboká nad Vltavou – Kulturní dědictví naší země v asi 172 obrazech můžete v tuto chvíli vidět v Zámecké jízdárně Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou na výstavě Česká krajinomalba: Ze sbírek pojišťovny Kooperativa.

Na co zajít do kina

Táborsko - Přinášíme přehled programu kin.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT