VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Křižíkův vůz se vrací na Bechyňku

Tábor, Bechyně - Nadšenci železniční historie si letos 
v létě budou podávat dveře na trati z Tábora do Bechyně. České dráhy nasadí od června do konce srpna o víkendech na vybrané spoje historické vozy s původními lokomotivami. Dočkáme se 
i unikátního Křižíkova vozu.

14.5.2016
SDÍLEJ:

Elinka na trati z Tábora do Bechyně. Foto: Archiv


Železniční fandové i běžní cestující se tak mohou těšit na nevšední zážitky. Vozit je totiž bude nejen lokomotiva Bobinka, která byla pro trať z Tábora do Bechyně vyrobena koncem padesátých let minulého století, ale také úplně první lokomotiva, která na tuto trať vyjela. Stalo se tak 21. června 1903 a pojmenována byla Elinka. Jejím návrhářem byl sám František Křižík.


Poprvé vyjedou historické soupravy 4. června, naposledy v neděli 28. srpna. Návrat historie potvrdila mluvčí ČD Radka Pistoriusová. „Loni jsme měli asi jen dvě jízdy, ale ani jednu 
s Křižíkovým vozem. Letos pojede v pravidelných intervalech. Chceme, aby si lidi Bechyňku spojovali právě s tímto vozem," řekla.
 

Historické soupravy jako bonus navíc nabídnou prodej suvenýrů a občerstvení v bufetu, což těší Jakuba Vávru z Tábora. „Je to super nápad, myslím, že to přiláká řadu turistů a upoutá pozornost lidí. Snad taky konečně skončí ta současná ostuda, že na první elektrifikované trati ve střední Evropě jezdí dieslové Regionovy," doufá železniční fanda

Osud Klubu přátel elektrické dráhy Tábor - Bechyně je nejistý

Méně spokojení jsou však členové táborského klubu přátel elektrické dráhy, kteří dlouhá léta zajišťovali nostalgické jízdy, ale dosud netuší, zda ve své režii vypraví alespoň jednu soupravu. Při plánování historických jízd na ně dráhy tak trochu zapomněly.
Předseda klubu Jan Stránský se nikdy netajil, že komunikace a spolupráce s Českými drahami nebyla na dobré úrovni a oni museli postupně vyklízet pole.

„Několik let po sobě nám dráhy zvedaly cenu za pronájem vozů a nyní nás hodili přes palubu už definitivně. Nad naším klubem se stahují černá mračna," podotýká smutným hlasem Jan Stránský a nezastírá přitom, že je z takového postupu a konce klubu je zklamaný.
„Víte, dělali jsme pro tuto trať první i poslední, sehnali jsme peníze na opravu Křižíkova vozu, bojovali o záchranu elektrického provozu, věnovali jsme trati velkou část našich životů a oni se k nám zachovají takto neslušně. To zabolí," vyjadřuje své pocity předseda klubu Jan Stránský.
 Malou naději ale ještě má. V polovině května je pozván na jednání s Českými drahami.

Z HISTORIE TRATI


Družstvo bechyňské dráhy v roce 1898 zahájilo jednání s firmou František Křižík. Ta úřady přesvědčila, že vyhrazení dráhy jen pro elektrický provoz zlevní stavbu i vozidla, usnadní práce a umožní větší počet zastávek.
Čtvrtého září 1901 bylo vydáno stavební povolení, 19. dubna 1902 byla udělena koncese pro stavbu a provoz dráhy.
První zkušební jízda vyjela 1. června 1903, 10. června 1903 absolvoval zátěžovou zkoušku železniční most v Táboře a pravidelný provoz byl zahájen 21. června roku 1903.
 Trať v Bechyni původně končila na levém břehu Lužnice. Roku 1928 byla po nově postaveném bechyňském mostu prodloužena až do města, čímž se délka kolejí prodloužila z 23 na 24 kilometrů. Zpočátku se do Bechyně jezdilo přes staré nádraží úvraťově, ale od 15. května 1929 byl zprovozněn oblouk pro nový směr a část tratě ke starému nádraží byla změněna na vlečku, napojenou na vlastní trať směrem k Bechyni, a staré nádraží bylo změněno v nákladiště dřeva. (ref)

Autor: Redakce

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na co zajít v neděli do kina

Charitativní akce HC Tábor na podporu malého Martínka a jeho tety.
34

Táborský hokej opět otevřel své srdce, Martínka podpořil téměř 105 tis

Krampus show 2017 předvedla úchvatnou podívanou

Kaplice - Zhruba deset tisíc návštěvníků v sobotu večer rozparádil průvod krampusů, alpských démonických bytostí.

Za 60 let je nerozdělila žádná bouřka

Sezimovo Ústí - Manželský život je jako počasí: jasné slunce občas zakryje zašpiněný mrak a dokonce se strhne i prudká bouřka.

Kam na nejlepší svařák. A za kolik?

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Proklikejte si, kolik zaplatíte za dvě deci svařeného vína či punče na vánočních trzích na náměstích českých, moravských a slezských měst.

Sobota je den, kdy stovky krampusů vtrhnou do Kaplice a s nimi tisíce diváků

Kaplice - Démonické bytosti, mytické šelmy, napůl zvířecí, napůl lidské, adrenalinově pobaví diváky v Kaplici.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT