Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spotřebitel se nesmí nikdy nechat prodávajícím odbýt

JIŽNÍ ČECHY - Víte, jak se bránit, když si přinesete z obchodu domů poškozený či v horším případě zcela nefunkční výrobek? Podle odborníků není rozhodně na místě se s takovým nákupem smířit a odepsat vydané peníze.

8.5.2007
SDÍLEJ:

Ne všechny závady na zboží zjistíme už při nákupu. Proto je třeba vědět, jak se lze bránit. Jen v českobudějovické poradně Sdružení obrany spotřebitelů hledalo vloni pomoc na 1400 lidí z celého kraje.Foto: Deník

Zákazník se nemá nikdy nechat odbýt námitkami prodávajícího, že nemá nárok na výměnu zboží. „Prvních šest měsíců od koupě může totiž spotřebitel požadovat místo opravy zboží jeho výměnu. Ovšem nelze žádat vrácení peněz,“ radí Libuše Oulehlová z českobudějovické poradny Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Od kupní smlouvy může zákazník odstoupit teprve tehdy, pokud není oprava nebo výměna možná.
Když už dojde ke sporu, je třeba vyřizovat věci vždy písemně. Řešit se musí v reklamačním řízení, které se může natáhnout nejvýše na 30 dnů. Pokud prodejce tuto lhůtu nedodrží, pohlíží se na závadu jako na neodstranitelnou.
„Zákazník může teoreticky hned první den po uplynutí této lhůty od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz,“ řekla Oulehlová. Zákon pamatuje ještě na třetí možnost řešení sporu, a to v případě, že nedojde k výměně, opravě ani vrácení peněz.
„Pak nezbývá, než obrátit se na soudního znalce, který vyhotoví posudek. V něm rozhodne, zda se jedná o vadu materiálu, výroby nebo zavinění zákazníkem. Znalecké posudky se v naší poradně dělají také,“ potvrdila Oulehlová.
Ceny za znalecký posudek se pohybují v řádu stokorun. Pokud vyzní ve prospěch spotřebitele, má nárok na jeho proplacení od prodejce.
Odborníci se shodují, že pokud lidé znají svá práva, mohou mnoha problémům s vadným zbožím předejít. Každý se může obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, které jako nezávislé a neziskové občanské sdružení hájí zájmy lidí.
Sdružení provozuje poradny ve všech regionech a nabízí řadu užitečných rad na webu www.spotrebitele.info.
V jižních Čechách funguje bezplatná poradna SOS pro veřejnost na českobudějovickém Senovážném náměstí číslo 13, vždy v pondělí od 10 do 14 a ve středu od 14 do 18 hodin, telefon 386 353 542.
Nově funguje také každou druhou středu na městském úřadě v Třeboni, vždy od 14 do 17 hodin.
„Vloni se na nás obrátilo bezmála 1400 lidí z celého Jihočeského kraje. U reklamovaných výrobků nejvíc převládala obuv a mobilní telefony, ale spotřebitele trápily i nekvalitní opravy, zakázková výroba či služby bank, pošty a pojišťoven,“ shrnula Libuše Oulehlová.

8.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Jiří Vávra a jeho dýně, která vážila 66,4 kilogramu.

V Netolicích vyrostla obří dýně

Ilustrační foto.

Na co zajít do kina

Narodili se na Táborsku

Tábor - Přinášíme přehled miminek, která se narodila v táborské porodnici v době od 9. do 15. října.

Pro voličský průkaz už jen do 16 hodin

Tábor/ANKETA/ - Všechny obecní úřady, které disponují seznamy voličů, vám vydají voličský průkaz pro případ, že chcete volit mimo své trvalé bydliště.

Představujeme prvňáčky ze základních škol v Soběslavi

Táborsko - Každý týden vám představíme nové prvňáčky ze základních škol na Táborsku.

Lékárny a praktičtí lékaři ve středu stávkují

Táborsko /ANKETA/ - Do středeční stávky se na Táborsku chystá zapojit až 90 procent praktických lékařů. Vadí jim povinnost vydávat elektronické recepty, jež označují za nedopracovaný paskvil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení