Moderní uspěchaná doba nutí lidi cestovat co nejrychleji. Jezdí stále výkonnějšími auty, autobusy i vlaky s míhající se krajinou za okny.
Snad i proto se moderní lidé přesycení rychlým životním stylem v poslední době stále častěji vrací k historickým dopravním prostředkům, které používali naši předci.
V jižních Čechách nabízejí jízdy v historických vozidlech ČSAD Jihotrans, Dopravní podnik města České Budějovice a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). A jejich pasažéři většinou netuší, že se dopravními veterány mohou vozit hlavně díky řemeslnému umu a nadšení pracovníků těchto společností.
„Historické vagony jsme tahali ze zahrad i lesů, některé sloužily jako králíkárny, další jako krmelce. Dva jsme dovezli až z Maďarska, jednu parní lokomotivu z Polska.
Nejnovějším přírůstkem je hrubá stavba repliky historického bufetového vozu, kterou nám dovezl ve středu kamion z Rumunska,“ uvedl ředitel JHMD Jan Šatava.
Chlouba dopravního podniku, historický trolejbus Škoda 9Tr, zase sloužil po skončení své služební kariéry jako včelín. „Trolejbusového veterána jsme z Plzně přetáhli Tatrou a kromě kompletní karosařiny a výzbroje jsme mu museli předělat i elektrické napájení, které je v obou krajských městech jiné,“ potvrdil vedoucí úseku trolejbusové dopravy Jan Kučera.
Pracovníkům v dílnách ČSAD Jihotrans se zase podařilo poslat zpátky na silnice i autobus Škoda 706 RTO LUX, který měl jít dvakrát do Kovošrotu, ale vždy, když si pro něj přijeli, nepodařilo se jim ho odvézt. „Ačkoli máme v autobusovém vozovém parku ještě veterány Praga RND a Karosa ŠD, osobně mám nejraději právě Škodu 706. Asi proto, že to byl první historický autobus, který se nám podařilo získat,“ řekl generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar, který všechny tři veterány příležitostně sám řídí a při těchto jízdách si užívá romantiku cesty i zájem okolí, jež historický autobus na silnicích budí.
Přitom zájem o mimořádné jízdy dopravními veterány stále roste. Objednávají si je soukromníci i firmy ke svatbám, oslavám životních či pracovních jubileí i při řadě dalších příležitostí. Například JHMD začínala před deseti lety s tak zvanými nostalgickými jízdami s parní lokomotivou a dvěma historickými vagony.
Dnes může do soupravy zařadit devět vagonů s celkovou kapacitou 240 míst a není výjimkou, že to nestačí. Přitom zatímco původně jezdily tyto vlaky jen o víkendech, nyní jezdí v létě denně a letos jejich provoz společnost ještě ve středu posiluje o další soupravu – jedna pojede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a druhá z Hradce přes Kamenici nad Lipou do Černovic.
„Zájem o parní vlaky na objednávku nabývá značnou popularitu a my jsme schopni doplnit tu jízdu programem podle přání zákazníka. Program připravujeme ve stanici Hůrky – někdo si přeje prožít 70. léta v této příhraniční oblasti s někdejší železnou oponou, někdo dává přednost westernu, jiný si přeje hudbu, tanec a raut. Jeden zákazník si objednal na zpáteční cestě v noci tančící víly u řeky, ale všichni účastníci této jízdy byli už tak společensky unaveni, že víly viděl jen strojvedoucí,“ popsal Jan Šatava.
Zájemci o jízdu historickým trolejbusem zaplatí 25 korun za kilometr jízdy. Svezení historickým autobusem v okolí krajského města vyjde na 6 tisíc, jednodenní výlet například do Českého Krumlova, na Lipno či Červenou Lhotu 10 tisíc korun.
Parní vlak na objednávku z Jindřichova Hradce do Kunžaku a zpět vyjde na 25 tisíc, do Nové Bystřice přes 30 tisíc korun.