Nejdůležitější je pojištění

Nejlevnějšími zeměmi jsou nyní Bulharsko a Tunisko, pobyt ve Španělsku je cenově srovnatelný jako u nás.
Podle odborníků by si ale lidé měli při nákupu zájezdů dávat pozor na řadu možných úskalí. Jinak je může čekat nepříjemné překvapení, od horších služeb až po navýšení konečné ceny nejrůznějšími poplatky.
„Když klient přijde do cestovní kanceláře nebo cestovní agentury a vybírá zájezd, měl by jako první žádat, aby mu ukázali certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku,“ radí Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří a agentur. „Pokud má klient pochyby o pravosti certifikátu, doporučujeme, aby kontaktoval příslušnou pojišťovnu a ověřil si to,“ doporučuje.
Pojištění proti úpadku uzavírají pojišťovny s cestovními kancelářemi vždy na rok. Když chtějí podnikatelé v cestovním ruchu získat pojištění na další rok, musí doložit svůj hospodářský výsledek za minulý rok. A pokud nebyli moc úspěšní, buď je pojistka vyjde velmi draho nebo ji s nimi pojišťovna vůbec neuzavře.
„Doklad o pojištění máme vyvěšený v naší kanceláři i na webových stránkách. Klientům ho dáváme přímo ke smlouvám,“ uvedla Lenka Krupková z českobudějovické cestovní kanceláře Quicktour.
Podle ní v této kanceláři lidem nehrozí žádné příplatky za dopravu, které patří mezi nejčastější doplatky k uzavřeným smlouvám zájezdů. „Garantujeme katalogovou cenu po celou sezonu. K doplatkům bychom sáhli pouze při radikálním zvýšení cen paliv, což však v této sezoně nepřipadá v úvahu,“ objasnila Krupková.
Proti loňsku zdražily zejména letištní taxy a palivové příplatky. Ty proti loňsku vzrostly ze 490 korun na dvojnásobek. Letištní taxy se pohybují kolem 1600 korun. I ty je nutné přičíst ke konečné ceně zájezdu. „Letecké taxy jsou v katalogu. Když dopravci nahlásí, že se zvedá cena paliv, uvádíme všechny doplatky v katalogu,“ řekla Marie Kuchyňková z třeboňské cestovní kanceláře Bolero tours.
Lidé by si měli nechat do smlouvy zanést třeba i to, že chtějí pokoj s výhledem na moře. „Co je psáno, to je dáno. Vyhneme se pak dohadům, že bylo něco slíbeno,“ uvedl Okamura.
Když takové možnosti cestovní kancelář má, snaží se klientům vyhovět. „Pokud to jde, zajistíme jim i výhled na moře,“ potvrdila Kuchyňková.
Mezi nejlevnější země se řadí v nabídce cestovní kanceláře Bolero tours Bulharsko a Černá Hora. Naopak mezi nejdražší pobyty se řadí Makarská riviéra v Chorvatsku. V nabídce Quicktouru patří mezi nejlevnější oblasti Orebič v chorvatské jižní Dalmácii. Jihočeši mají výhodu v tom, že se do nejoblíbenějšího zahraničního cíle, Chorvatska, dostanou autobusem zhruba stejně rychle jako při využití letecké dopravy. „Kdyby naši klienti chtěli do Chorvatska letět, vyjde je to časově stejně jako cesta autobusem. My však ani leteckých služeb nevyužíváme,“ řekla Krupková.
Pokud lidé nejsou na dovolené s něčím spokojeni, měli by podat reklamaci do devadesáti dnů po dokončení zájezdu.