„Čas strávený v autobuse či na kole mě vyjde nastejno. Z linkového autobusu musím ještě přesedat na městský trolejbus, zatímco na kole dojedu od jedněch dveří ke druhým,“ popsal sedmapadesátiletý šéf Arpidy, který stráví na cestě do práce zhruba hodinu a čtvrt.
Podobně jako Jiří Jankovský dojíždějí v rozlehlých řídce osídlených jižních Čechách tisíce lidí. Průměrně stráví obyvatelé kraje každé ráno na cestě do práce nebo do školy čtyřiačtyřicet minut, což je v celorepublikovém srovnání nadprůměrný čas.
Déle než Jihočeši cestují do práce pouze Pražané a obyvatelé Pardubického kraje, kteří stráví v dopravním prostředku jen o několik minut více – čtyřicet osm, respektive čtyřicet pět minut. Vyplynulo to z výsledků výzkumu Hypoteční banky, který se uskutečnil letos v létě na reprezentativním souboru 749 lidí, kteří dojíždějí do práce či do školy.
Velké firmy sídlící mimo dosah větších měst se neobejdou bez dovážení zaměstnanců do práce speciálními autobusovými spoji. Mezi největší dovozce pracovníků ze širokého okolí v regionu patří Jaderná elektrárna Temelín, do níž naváží v pracovních dnech zaměstnance devatenáct autobusů.

Do elektrárny vozí lidi autobusy

„Autobusovou dopravu vy〜užívá v průměru 750 pracovníků jaderné elektrárny a dalších 550 zaměstnanců dodavatelských firem. Většina autobusů vyjíždí z Českých Budějovic a cestou nabírají další lidi z Hluboké a Týna nad Vltavou, Bechyně, Zlivi, Vodňan a Dřítně,“ řekl mluvčí temelínské elektrárny Marek Sviták.
V průměru stráví každé ráno Češi v městské dopravě, autobusu, vlaku či autě třicet pět minut. Každému šestému člověku navíc trvá průměrná cesta do práce nebo do školy déle než padesát minut. Pro čtyřicet dva procent lidí je proto při výběru lokality pro nové bydlení důležitá doba, jakou jim denní dojíždění zabere.
„Téměř patnáct procent obyvatel by uvažovalo o změně bydliště v případě, že by museli za prací dojíždět příliš dlouho,“ uvedl Bohdan Suchánek, ředitel marketingu Hypoteční banky. Podle něj dávají lidé v bydlení přednost praktickým řešením, která jim umožní vhodně skloubit osobní a pracovní život. „Značnou část dne tráví v zaměstnání a volna nemají nazbyt, a proto si cení i sebemenší úspory času. Proč by měli denně trávit hodinu a půl v autě nebo v autobusu, když si mohou díky výhodným hypotékám pořídit byt či dům blízko práce a ušetřený čas věnovat rodině nebo koníčkům,“ podotkl Suchánek.
V porovnání s jinými evropskými státy jsme na tom podle výsledků výzkumu společnosti RAC Foundation hůř než například obyvatelé Itálie, kterým trvá průměrná cesta do práce jen třiadvacet minut, ale zase lépe než Britové, kteří dojíždějí průměrně tři čtvrtě hodiny.

Nejčastější: auto, autobus, kolo

Výzkum neprokázal ani rozdíl mezi venkovem a velkoměstem. Zaměstnanci z obcí s 500 až 1999 obyvateli dojíždějí průměrně 41 minut, lidem z měst nad sto tisíc obyvatel trvá cesta jen o minutu déle.
Za nejvhodnější dopravní prostředek na cestu do zaměstnání považují Češi auto. Na druhém místě skončil autobus a na třetím kolo, které drtivě převálcovalo městskou dopravu, vlak i metro.