Táborský aeroklub loni při regionálních závodech prokázal, že je dobrým kandidátem i na mistrovské závody. Zkouškou projde již nyní od víkendu až do 6. června, kdy se na letišti Čápův dvůr bude konat Plachtařské mistrovství České republiky.

„Jedná se o nejprestižnější soutěž v bezmotorovém létání v naší republice. Piloti, kteří se ho zúčastní, představují republikovou špičku v tomto sportu," říká za organizaci Andrea Balounová.

Na základě výsledků se piloti nominují do plachtařské reprezentace, která se účastní největších světových závodů. Domácí klub ale zůstane bez želízka. Jediný nominovaný letec Jan Hruška bude v té době závodit ve Francii.

„Bohužel, termíny se kryjí a já se tedy musel rozhodnout. Dal jsme přednost Francii, neboť mi vyšla reprezentace armády a jde již o závod evropské úrovně. Na mistrovství tady jsem se ale moc těšil, protože je to také prestižní závod a není jednoduché se do něj dostat," zdůvodňuje svou volbu sedmadvacetiletý student Univerzity obrany, oboru vojenský pilot, Jan Hruška z Tábora. Na větroních létá od svých šestnácti a je i mistrem republiky kategorie juniorů.

Na MČR se nominoval právě při loňských regionálních závodech v Táboře, kde skončil osmý a postupovalo prvních deset plachtařů.

Na zhruba sedmdesátku letců čeká v Táboře stovky kilometrů dlouhá trať. „Podle podmínek může měřit i pět set kilometrů. Pro diváky jsou tedy zajímavé hlavně vzlety, kdy během hodiny deset vlečných letounů bude muset dostat všechny nahoru. Hodnotí se rychlost, při těch nejdelších tratích trvá závod kolem pěti hodin," přiblížil klání zkušený pilot Stanislav Jirmus, zástupce vedoucího letového provozu letiště.

Vzlety si žádají i jistá opatření. Jak upřesnila Andrea Balounová, z důvodu bezpečnosti budou muset pořadatelé na nezbytně nutnou dobu omezovat provoz na cestě z letiště na Svatou Annu.

Starty se budou odehrávat většinou kolem poledne, jsou hlučnější, za což se aeroklub lidem omlouvá, ale větroně se vcelku rychle v „tichosti" rozletí mimo Tábor. Tím ovšem na druhou stranu zmizí z očí pozorovatelů. I na ně je ale pamatováno.

„Vybraní závodníci dostanou do letadla speciální zařízení, podle kterého bude možné živě sledovat jejich let po celé trati," slibuje Andrea Balounová zájemcům.

Piloti se svým strojem se budou pohybovat ve výšce kolem dvou kilometrů.