Táborská taneční škola Atak vychovává mladé tanečníky už řadu let. Dětem, kterým koluje v žilách rytmus, je ve škole nabízena jak klasika v podobě latinsko amerických tanců, tak exotické orientální tance nebo uvolněný moderní streetový tanec. Právě poslední zmíněný představuje jednatel školy Dalibor Stano.

Pouliční tancování

„Street dance je vlastně pouliční tanec, který vznikl už na začátku 19. století v Americe. V ulicích, na sešlostech a v tanečních klubech. Kulturně vychází z afroamerické komunity a má několik zdrojů rap, grafitti, break dance. O streetu jako takovém se začíná mluvit až v 70. letech minulého století," vysvětlil prapůvod tohoto tancování Dalibor Stano.

V Ataku se v roce 1999 začaly učit právě zmíněné disco tance, které o dva roky později tanečníci opustili a začali se věnovat streetu.

„V Táboře v té době nebyl ani jeden kvalitní streetový trenér. Museli jsme proto přijmout externí lektory, ale nechtěli jsme nikoho z Budějovic, protože s těmi soupeříme. Tak jsem přizval ty nejlepší trenéry, kteří v té době v Čechách učili, a ti dojížděli do Tábora z Prahy. Jako první u nás trénoval František „Ferino" Bodnár, pak přijížděl Daniel „Deen" Lipták a v současné době vyučují stabilně Jan „Pitkin" Feňa a Andrej „Andyboy" Urysjak," jmenuje Dalibor Stano jména těch, kteří mají na kvalitě zdejší výuky hlavní zásluhu.

Taneční škola dbá i na to, aby se její trenéři neustále vzdělávali, protože tanec se stále vyvíjí. „Andy a Pitkin odjíždějí například za tři neděle do New Yorku, kde budou na Brodwayi chodit do tanečních škol a to potom vše zúročí při práci s dětmi," vypráví Dalibor Stano.

Podle něj jsou mužští trenéři jedním z důvodů, proč se na streetové tance hlásí také chlapci, kteří obvykle tíhnou k jiným sportům. Stále ale na parketě potkáte více dívek. Podle jednatele školy je zájem o moderní tancování obrovský. Jenom na streetové hodiny dochází do Ataku kolem 120 mladých tanečníků se soutěžní licencí.

Tančit mohou začít už od svých čtyř let. Škola rozděluje týmy podle věkové a výkonnostní třídy. Podle stáří se děti dělí do kategorií přípravka (od čtyř do sedmi let), začátečníci (od osmi do 11 let) a od 12 do 15 let. Od 16 let začíná kategorie dospělých. Výkonnostně do Ataku dochází tanečníci třetí a druhé ligy a extraligy.

Tréninky

Tréninky vycházejí z právě zmíněné výkonnostní skupiny. A týmy trénují třikrát týdně hodinu a půl, B týmy dvakrát týdně hodinu a půl a nesoutěžní tanečníci jednou týdně hodinu a půl.

„Technické zvládnutí jednotlivých prvků je jedno velké kritérium při hodnocení v soutěži. Tanečníci musí vydržet tančit tak okolo tří minut a i poté musí mít dostatečnou výdrž pokračovat," vysvětluje Dalibor Stano, na co musí být tanečníci dostatečně připraveni.

Street dance se skládá z pěti druhů tanců, které nesou názvy popping, lockin, hause dance, hip hop a break dance. Jednotlivé taneční prvky bývají pojmenované a rozhodčí přesně ví, jak daný prvek musí vypadat. „Kdysi je vymýšleli hopeři z Bronxu a inspirovali se všude možně. Například prvek Bart Simpson vychází ze seriálu Simpsonovi, kde Bart Simpson vždycky běží a vlajou mu ruce buď na jednu nebo na druhou stranu. Další prvek, popping, zase vychází ze starého filmu Souboj Titánů. Tam je jedna scéna, kdy vylézá Kraken. Animace v tom filmu byla tehdy špatná, vznikly takové trhavé pohyby a tanečníci je přejali," vypráví Dalibor Stano.

Kdo by se ale domníval, že tréninky se skládají jen z opakování zvolené choreografie, byl by na omylu. Přestože street dance působí jako uvolněný tanec, jeho výuka musí být doplněna i o další náročné fyzické aktivity.

„Začíná se zahřívací a protahovací částí a po výuce končíme strečinkem. Jednotlivé aktivity musí být dodrženy, aby se dětem něco nestalo. Součástí každého tréninku je i posilování," popisuje složení každého tréninku Dalibor Stano.

Kvalitní taneční vystoupení, které ohromí nejen rozhodčí, ale i publikum, z velké části závisí také na samotné taneční choreografii.

„To je záležitost talentu a invence trenéra, on nastřihá hudbu a postaví choreografii. Zaplaťpánbůh je dnes street dance v České republice na takové úrovni, že kvalitní soutěžní choreografie nemůže být postavena jen z jednoho druhu tance, to už nestačí," vysvětluje Dalibor Stano.

Hudbu, na kterou děti tancují, naladíte na každé rádiové stanici. „Tancujeme na hudbu, která se dnes poslouchá, ve velké většině jde o hip hop, jemuž se přizpůsobila i móda," vysvětluje Dalibor Stano.

Šaty dělají tanec

Právě celková image tanečníků je třetím z prvků (vedle techniky provedení a choreografie), který se při tanci hodnotí.

„Tanečník je při vystoupení oblečen tak, aby jeho image korespondovala s hudbou a celkovou choreografií. To znamená, že když tanečníci tančí na hudbu z počátku 80. let, obléknou se do lacláčů a strakaté košile. Když budou tančit newyorský hip hop, obléknou si široké tepláky, street mikinu a čepici s rovným kšiltem," vysvětluje dále.

To, že v Táboře vyrůstá spoustu nadějných tanečních hvězd, dokládá i úspěšnost svěřenců Ataku na republikových soutěžích. Prvního května tohoto roku například

junioři B z třetí ligy zvítězili na mistrovství Čech. Junioři B z druhé ligy se ve stejné soutěži umístili druzí. Na začátku června se utkají s ostatními tanečními skupinami při mistrovství České republiky v Brně, kam postupují.

Autor: Kateřina Šímová