Závod byl sice zahájen sobotním brífinkem, ale naplnila se předpověď meteorologa Jana Horáka a první, a zatím poslední soutěžní lety se zapsaly do hodnocení v pondělí. Od té doby museli piloti na další pokračování mistrovských klání čekat na chvíle, kdy bude počasí milosrdnější.

První soutěžní den

Pro pondělní klání byla kvůli množství pasivní oblačnosti a jejímu těžko předvídatelnému vývoji zvolena disciplína letu přes určené prostory. Jejich délka byla stanovena od 116 do 360 kilometrů podle jednotlivých tříd. Závodníci měli za úkol dosáhnout oblastí o poloměru 20 až 25 kilometrů s minimálním stanoveným časem dvě hodiny. Smyslem tohoto druhu tratí je dosažení co největší průměrné rychlosti, přičemž si každý pilot může zvolit sám, kam v dané oblasti zaletí. Díky tomu má volnější ruce pro manévrování v tak nepřehledném počasí, jaké panovalo právě v pondělí.

Boje ve třech třídách

Soutěž se odvíjí ve třech kategoriích. Klubová třída je určena pro nejjednodušší typy kluzáků, které nemají stavitelnou klapku a vodní přítěž. Typickým zástupcem je typ Cirrus, a právě na něm zvítězil v úvodním letu šampionátu Michael Fik ze Strakonic.

Ve vyšší třídě Kombi 15m jsou letouny omezeny rozpětím křídel 15 metrů, přičemž mohou mít vodní přítěž a klapku. Na oblíbeném kluzáku LS-8 si v pondělí zajistil prvenství Miloslav Cink z Plzně-Letkova.

Královskou kategorií bezmotorového létání je třída Kombi Open. V ní lze nalézt opravdové unikáty, jakým je například kluzák EB-29 s rozpětím křídel 28,3 metru. Vládce pondělního mistrovského letu Roman Mraček z Plzně-Letkova však soutěží na nejvíce rozšířeném letounu v této kategorii – ASG-29.

Soběslavské želízko

V seznamu startujících na mistrovství republiky nakonec nefiguruje původně nominovaný zástupce domácího Aeroklubu Tábor Jan Hruška. Ten se rozhodl dát přednost reprezentaci Armády České republiky na plachtařských závodech ve Francii, jejichž termín bohužel koliduje s domácím republikovým kláním. Táborský region ovšem ve vzduchu svého zástupce má, a to v závodníkovi sousedního Aeroklubu Soběslav Karlu Knotkovi, který soutěží v Klubové třídě a v pondělí skončil devatenáctý.

Dodejme, že mezinárodní punc vtiskla tuzemskému šampionátu účast dvou německých závodníků i Japonce Makoto Ichikawi.