Jednou z nich byl i legendární Bohumil Staša, který se přijel ze Strakonic podívat na své malé nástupce. A líbilo se mu. Na závodech vydržel celý den a nešetřil chválou. „Přijel jsem poprvé a bylo to opravdu pěkné. Důležité je, že se pro děti vůbec něco dělá. To je moc důležité a Smržákům, kteří stojí za vznikem akademie, za to patří velká pochvala," vzkazuje legendární závodník.

Když on začínal se závoděním, podmínky byly naprosto odlišné. „Jako děti jsme motorky samozřejmě neměli. Teprve od patnácti let se začínalo na pionýrech a závodit bylo možné až od osmnácti, kdy měl člověk řidičák," vzpomíná na své začátky s motocyklovým sportem, které sahají do hluboké totality. „Dneska začínat v osmnácti, to už je naprosto nemyslitelné. V tomhle věku už jsou piloti pomalu staří. V osmnácti  jsou dnes mistři světa."

Odhadnout věk, ve kterém je ideální poprvé usednou na malý motocykl, je podle něj velice složité. „To se nedá jednoznačně říct. U každého je to individuální. Někdo může začít v šesti letech, někdo třeba až ve dvanácti. Já jsem začínal v patnácti na pionýru, ale jak už jsem říkal, to byla úplně jiná doba," usměje se.

Za Stašových mladých let museli prakticky všichni motocykloví závodníci začínat soutěžemi. „Byly to spíše takové orientační soutěže než opravdové závody. Musely se vyjezdit nějaké body a teprve potom člověk dostal licenci na silnici nebo na motokros. Potom se začínalo od krajského přeboru, z něj se postupovalo do mistrovství republiky a až pak třeba do mistrovství světa. Dneska vykradete banku a jedete svět. Teď je to všechno o penězích," jasně deklaruje, že podmínky pro závodění jsou dnes výrazně odlišné než tomu bývalo dříve.

Víkendové televizní přenosy z Grand Prix Bohumil Staša doma ve Strakonicích pravidelně sleduje. „To samozřejmě. Bez motorek nemohu žít," zdůrazní letos na jaře sedmdesátiletý bývalý dvacetinásobný mistr republiky.

Z našich jezdců momentálně nejvíce sleduje Karla Abrahama, který je jediným českým zástupcem v nejprestižnější třídě MotoGP. „Je super výsledek, že jede tuto třídu. Ať si říká kdo chce, co chce. Na plynovou rukojeť můžete  namotat klidně dvacet milionů, ale stejně se sama nepohne. Karel tam jede skvěle. Jsou tam skoro všichni mistři světa. To si musíme uvědomit," hovoří s respektem o jeho výkonech.

V mistrovství světa jezdil také Jihočech Jakub Smrž. Z Grand Prix později zamířil do světového šampionátu superbiků a nyní závodí v britském šampionátu této třídy. „Řekl bych, že z Grand Prix odešel zbytečně brzy. Ale proč tomu tak bylo, to nevím. To je třeba se zeptat jeho. Něco slyším od Kuby, něco od Karla Abrahama. Každý má svou pravdu a nechtěl bych to hodnotit. Ale podle mého odešel skutečně až příliš brzy," je přesvědčen.

Britský šampionát je podle něj přece jen trochu v ústraní, především co se týká sledovanosti. „Je hezké jezdit v Anglii, ale kdo o tom ví, že Kuba jezdí v Anglii? Co si budeme nalhávat, závodění se dělá také pro lidi a popularitu. Samozřejmě, že člověk chce sám sebe uspokojit a je mu jedno, jestli to ví sto lidí, nebo dvě stě. Ale na druhou stranu je každý rád, když to ví dvě stě lidí a ne sto. Tak to prostě je," stojí si za svým.

Současný stav českých silničních motocyklových závodů nevidí legendární pilot zrovna růžově. „Česká silnice je tam, kde je rakouská už dvacet let. A Rakušané jsou bohatší než my. Máme tři jezdce v mistrovství světa. To bych řekl, že je v našich podmínkách úžasný výsledek. Toho je třeba si skutečně hodně vážit," zdůrazní.

Po dlouhých letech letos navštívil Bohumil Staša Velkou cenu České republiky v Brně. „Konečně jsem se nechal od Karla Abrahama přesvědčit a jel jsem tam. Je dobře, že tam přišlo tolik diváků. Bylo tam opravdu hodně lidí," ocenil vysokou návštěvu. „Padesát tisíc lidí přijde na Rossiho a nikdo jiný je nezajímá. Ale dalších padesát tisíc přijde na české kluky. To tak prostě je. Současný mistr světa Márquez je superhvězda, umí všechno. Kloubou dolů před ním. Ale ty masy lidí stejně fandí Rossimu," nabízí zajímavý postřeh.

Velká cena v Brně zápolí s finančními problémy a její další pokračování viselo na vlásku. Nakonec se pojede i dál, což Staša kvituje s povděkem. „Byla by strašná škoda, kdyby Brno skončilo. A vůbec se Abrahamovi nedivím, že chce od státu dotaci. Nic proti ničemu, ale pokud můžeme pořádat mistrovství světa v lyžování, kam dorazí za dva týdny nějakých padesát tisíc diváků, a ukradnou z toho sto milionů korun, které  stát zaplatí, tak proč stát nemůže za Velkou cenu zaplatit zalistovací poplatek. Neberu argument, že závod v Brně je soukromý podnik. Všechny ligové fotbalové kluby jsou v soukromých rukou a jdou tam miliony. Kdyby Znojmo nespadlo z první ligy, tak by mu stát zaplatil osvětlení za dvacet osm milionů korun," netají Staša rozhořčení.

A uměl by si představit větší podporu Velké ceny. „Je to největší sportovní akce u nás. Ať se to někomu líbí, nebo ne. Nic víc u nás není. A stát na to nechce pomalu nic dát. To se mi nelíbí ani trochu a nemá cenu se tím zabývat," jen mávne rukou.

Stašův syn Bohumil mladší vyvíjí spolu s Vladimírem Váchou motokrosový motocykl VM, který v krajském přeboru sedlá David Čadek. Staša senior však do této práce synovi prakticky nezasahuje. „Já už jim nemám co radit. Doba je jinde," připouští.

Ač to není jeho úplně nejoblíbenější sport, objevil se nedávno doma ve Strakonicích na fotbale na utkání Junioru, který navazuje na velkou tradici strakonického fotbalu. „Byli jsme se tam se sousedem podívat. Fotbal ve Strakonicích také skončil nějak všelijak. Také to prý nebylo zrovna čisté. Ale fotbal jinak opravdu zrovna moc nesleduji. Vím, že se hraje na dvě branky. Líbí se mi Plzeň. Ta hraje útočně, což mám rád," uzavře své vyprávění.