Železniční přejezd mezi Bechyňskou Smolčí a Sudoměřicemi u Bechyně je z pohledu dopravní nehodovosti relativně bezpečný. S dobrým rozhledem na obě strany, i když je nechráněný a není vybavený světly ani závorami, jak míní šéf táborské dopravní policie Jan Rychtecký.

Na svém kontě má od roku 2008 dvě dopravní nehody, kdy se s osobním vlakem srazilo osobní auto. Nehody si vyžádaly jedno lehké zranění a celkovou hmotnou škodu 220 tisíc korun.

Poslední nehoda se zde stala koncem ledna loňského roku. Tak jako v převážné většině podobných případů byla vina na straně řidiče vozidla.
„V době nehody byla maximální povolená rychlost vlaku 10 km/hod, která nebyla strojvedoucím vlaku překročena. Na základě šetření příčin mimořádné události bylo zjištěno, že příčinou bylo nedovolené vjetí řidiče automobilu na železniční přejezd zabezpečený výstražnými kříži v době, kdy zde projížděl vlak,“ zmínil k více než rok staré nehodě mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Inspekce právě na tomto přejezdu uskutečnila dva státní dozory. Přitom jeden ve spolupráci s Policií ČR. Po technické stránce přejezdu, co se týče vybavení výstražnými kříži, viditelností a jeho provozuschopnosti z pohledu drážní dopravy, mu není co vytknout.

Při loňském dozoru, kdy se Drážní inspekce zaměřila na celkový stav přejezdu, vyplynulo, že by měl být zabezpečen světelnou výstražnou signalizací. „Dle vyjádření provozovatele dráhy, měla by být úprava zabezpečení přejezdu zařazena do plánovaných investičních akcí na úpravy přejezdů,“ dodal Drápal.

„Řidiči hlavně nedbají zvýšené opatrnosti, nepřesvědčí se, že přejezd mohou bezpečně přejet. Velkým problémem je nedodržení nejvyšší dovolené rychlosti 50 metrů před přejezdem a následně jeho přejíždění nejvýše třicítkou. V letech 2008 až 2010 byla rychlost porušena ve dvaadevadesáti případech, “ jmenuje nejčastější chyby řidičů Rychtecký.

Podle policistů jen málokterý řidič dodržuje třicetikilometrovou rychlost při přejíždění železničního přejezdu.
Jako příklad lze uvést jen pár dnů staré měření rychlosti na nedalekém bechyňském mostě, kudy vedou koleje, a kde je umístěna značka s třicítkou ještě před vjezdem do města. Policisté zaznamenali celkem osmkrát překročení rychlosti a to během jediné hodiny. „Většina řidičů jela mezi padesátkou a šedesátkou, ale na tachometru měl jeden i čtyřiasedmdesát kilometrů v hodině. Stálo ho to dva a půl tisíce korun a tři body,“ uvedl vedoucí obvodního oddělení bechyňské policie František Filip.