Zapálené svíčky a hračka u silnice připomínají tragédii, při níž ve čtvrtek odpoledne zemřela sedmiletá dívenka z Hlinice. V táborské příměstské čtvrti se teď ještě více skloňují slova zastávka a bezpečnost.

„Auta tady jezdí jak šílenci, každou chvíli je tu i přejetá kočka, takže ani to zvíře nestihne utéct. Nechtějí nám povolit přechod a ani snížení rychlosti," zlobí se například Helena Soukupová, která je velkým kritikem místní zastávky na trase Tábor – Mladá Vožice. „Kolik má ještě umřít lidí, aby s tím něco udělali? Chceme nějaké řešení, aby mámy nemusely mít strach, možná sepíšeme petici, vždyť ráno je velký autobus úplně plný jen samými dětmi. Je hrozné, co se stalo," dodává s tím, že na této silnici u Hlinice zemřelo již pět lidí.

O „šílené" dopravě a rizikovém přecházení mluví i šestadvacetiletá studentka z Hlinice Petra Bernátová. „Jako děti jsme koukly a běžely, což bylo o život, ale dítě tohle neřeší. V místě není ani žádné upozornění na přecházející, je tam špatné světlo a vím, že se mezi lidmi mluvilo i o zajíždění autobusů, ale do Hlinice stále vjíždí jen městská."

Podle vedoucího odboru dopravy Jana Pávka Hlinice není stavěná na průjezd všech autobusů. „A navíc se obávám, že bychom vzápětí řešili obdobnou kolizní situaci, protože bychom autobusovou dopravu nahnali do obytné čtvrti, kde běhají děti. To by zase naráželo na ochranu obyvatel," říká Jan Pávek k zajíždění i linkových autobusů do Hlinice. 

Radnice se již opakovaně snaží na krajské silnici docílit snížení rychlosti. Padesátka neprošla, tak to dopravní komise zkouší se sedmdesátkou, i když v její zázrak nikdo nevěří. Možná se po čtvrtku řešení konečně pohne.

„Policie v této lokalitě dlouhodobě upřednostňuje komplexní řešení, a to zajíždění autobusové dopravy do Hlinice, včetně zřízení nových zastávek. V případě stávajících podmínek pak stavební úpravy, spočívající ve vybudování mimoúrovňového křížení, tedy nadchodu či podchodu," referoval mluvčí táborské policie Miroslav Doubek s tím, že policie nerozhoduje o místních úpravách na silnicích, ale pouze k nim vydává stanovisko a je tedy na správním úřadu, zda se jím bude řídit.

To Jan Pávek vnímá jako alibismus. „Možné to sice je, ale policie dbá na bezpečnost provozu, a když my uděláme něco proti jejich názoru a něco se pak stane, půjde to za námi. Proto se snažíme postupovat podle jejich stanovisek. Navíc dobře vědí, že 13. listopadu už částečně a od ledna plně nabude platnosti novela, která jejich roli upravuje tak, že vydaná stanoviska nebude možné obejít a budou závazná," reagoval šéf odboru.
Lidé z Hlinice nepotřebují novely, ale rychlé řešení, aby tady už lidé neumírali. „Je to strašná tragédie, rodině přeju hodně síly. Přechod tady měl být dávno, nejenom kvůli dětem," míní například Veronika Matůšová, která v Hlinici vychovává malého syna. „Za pár let půjde do školy a pokud tu nebude přechod a snížená rychlost, budu každý den trnout strachy. Řidiči tu nejezdí předepsaných devadesát, ale klidně i sto třicet. Ta rovinka ze Zaluží do Hlinice k tomu vyloženě svádí," dodala mladá maminka.

Autor: Alena Šatrová a Veronika Gigalová