RECENZE: Devítka tančí na tenkém vánočním ledě

Jižní Čechy - Jan Brož vydal s kapelou tematické album. Pojal ho svědomitě, soustředil se na texty a velká rizika vesměs ustál.

19.12.2012

Skupina Devítka v čele s Janem Brožem vydala vánoční album s názvem U Ježíška 9.Foto: Archiv

„Inu, ono napsat takovou vánoční písničku, to není jen tak nějaká lecjaká věc. Už teď je jich víc, než je zdrávo a mnohé z nich buší do naší první signální po léta ovečkami, chlévy, svíčkami a chvojím." Dobře to řekl autor tvrzení – tedy Honza Brož, kapelník, skladatel, textař, zpěvák a kytarista skupiny Devítka. Do kamene by se dal ten výrok tesat – kdyby nebyl součástí sleevenotu vánoční desky Devítky…

Ještě větší problém, než kolik už vánočních písniček (a CD) existuje, je skutečnost, že málokteré hudební zákoutí přitahuje tolik machy, šmíry a touhy po rychlých penězích, jako produkce vánočních desek. Ovšem, jsou vysoce invenční a skvěle provedená alba (jablkoňská Hovada boží, vánoční album Klíče nebo společné album Hradišťanu a Spirituál kvintetu), ale početně je převyšují desky ledabyle nahozených koled, které vytáhl papoušek z osudí provařených písní. Album U Ježíška 9 bude někde mezi: troufnu si hádat, že deska nevznikla z přetlaku tematických songů, ale z rozhodnutí, že by taky už bylo dobré vydat vánoční desku. Na druhou stranu: k naplnění rozhodnutí přistupoval Honza Brož svědomitě a papoušek rozhodně dramaturgem alba nebyl.

Čtvrtina skladeb je převzatá, mezi autorskými skladbami není žádná opravdu silná melodie. Aranže působí většinou velmi mdle, výkony jednotlivých muzikantů často taky (snad s výjimkou pár sól Petra Havrdy na elektrickou kytaru). Honza i Jindřiška Brožovi zpívají technicky bezchybně, ale velké jiskření a prožitek v tom (snad s výjimkou Honzou zpívaného Litvínova 75) tentokrát není. Dvojice kytaristů Brož – Havrda tentokrát zpravidla vyhrává fádní strojky, takže občas je tu nejmelodičtějším nástrojem bezpražcová baskytara, u které se střídají Petr Novotný a Jan Klupka. Flétny a perkuse (Jindřiška Brožová) jsou tentokrát dost na okraji, host není. Všechno to hraní a (zejména sborové) zpívání působí oproti jiným deskám Devítky dojmem, že vzniklo dost narychlo.

Zdá se, že se Honza Brož víc soustředil na texty, čímž nehodnotím, nakolik jsou kvalitní, spíš oceňuji, že se Honza do jisté míry snažil téma Vánoc pojímat z různých stran. Malý král má nadhled a sleduje dnešním okem křesťanský smysl Vánoc, zrovna tak se snaží o přesah Sedlák Jan, který je víc o sedláku Janovi a jeho vztahu k Bohu, než o Vánocích. Na druhé straně škály přemýšlivosti a kvality textů (to nemusí být nutně rovnoběžné stupnice, ale u Brože to tak je) leží Čapí koleda, snad pokus o pseudofolklorní příběh či něco pro děti…? Další písně (O Vánocích, Pasáček a Bůh, Pod svíčkou, U Betléma) jsou víceméně pohlednicově vánoční mainstream – třeba do první jmenované byly naloženy všechny ty ozdoby, cukroví, purpura, jmelí, chvojí… Písničky, které zpívá Jindřiška, jsou přeslazenější, ale i v nich občas zablýskne hezký postřeh („pro děti svět je to měkké, na čem spíš" – Pod svíčkou). Litvínov 75 se sice odráží od zážitku ze Štědrého dne uvedeného roku, ale jinak je to jedna z řady Brožových bilancujících skladeb. Atmosféra je v ní hodně jinde a kvalita o tři patra výš.

Ave z repertoáru Waldemara Matušky nahrála Devítka prý proto, že je to Honzova osudová píseň. Asi ano, ale neozvláštnila ani Devítka osudovou píseň, ani osudová píseň hodnocené album. Vánoční píseň je báseň Jaroslava Seiferta, před dávnými lety zhudebněná Karlem Plíhalem. Nadále si ji radši poslechnu od Plíhala (přestože Brož má znělejší hlas), nicméně nobelistovy verše těsně po říkačce o tom, že čáp se ptal dobrých lidí, kde leží město Betlém, pomáhají nastolit rovnováhu. A Krylova Vánoční: tady si Honza kousek Kryla do refrénu  přisamploval a taky složil třetí sloku jako poklonu Mistrovi - a výsledek je vkusný.

Honza Brož umí psát chytré, přemýšlivé písničky; ty intuitivně emocionální mu jdou méně a vánoční tématika se bez tohoto pohledu asi neobejde. Když k tomu připočteme nevýraznou hudbu… „Je na textaři, aby se pokusil, chce-li ovšem o Vánocích psát, přejít… …důstojně a bez havárie ten tenký led," pokračuje Honza Brož na bookletu. Řekl bych, že led se neprolomil, důstojnost však vždy zachována nebyla. Je jen na posluchači, jestli se bude škodolibě smát zválené postavě, nebo si zhluboka oddychne, protože led vánočních desek je opravdu tenký a riziko velké. Já doporučuji to druhé.

Devítka: U Ježíška 9. Honza Brož, 2012, celkový čas 36:50.

Hodnocení Deníku: 50 %

TOMÁŠ HRUBÝ