/ Když se Jana s Petrem domlouvali, že vyrazí na letní festival, chlubili se kamarádům. To ještě netušili, že jednoho z nich čeká zklamání. Těsně před odjezdem totiž Jana řekla ne! Nikam nejedu, stojí to moc peněz. Petr byl tím, kdo nad jejím jednáním kroutil hlavou. Podobně se k sobě zachovali táborští koaliční partneři ODS a T2020. Zastupitelé za ODS se totiž těsně před jednáním sboru domluvili: Grantu na nový jazzový festival, který sice chceme přivést na svět coby další kulturní počin, hlasy nedáme. Tím nad svým dítětem kriticky nalomili hůl.
„Příliš jsem to nepochopil. Hlavně argument, že je podobných akcí moc. To je stejné, jako když budu tvrdit, že je hodně hospod a další tedy nemohou vzniknout. Dohodli jsme se ale, že o tom budeme ještě jednat,“ řekl za tábor T2020 radní Jiří Fišer.
Místostarosta Jiří Bartáček (ODS) přiznává, že se nezachovali správně, když partnera na změnu názoru včas neupozornili. Silou svých hlasů tak zajistili, že grant ve výši 200 tisíc korun výherce výběrového řízení nezískal.
„Shodli jsme se, že dvě stě tisíc na akci s nejistým výsledkem se nám zdá hodně,“ odůvodnil Bartáček postoj ODS.
Starostka Hana Randová tvrdí, že cílem ale nebylo festival zrušit. „Myslím si, že ani termín není ohrožen,“ dodala.
Takovým optimismem už s ohledem na podzimní termín nehýří dramaturg festivalu Martin Tlapa. Dokonce mluví o šibeničním termínu a velké nejistotě.

„Rozpočet jsme měli přes tři sta tisíc. Teď jsme v nejistotě a nevíme, zda máme dál jednat s umělci a shánět peníze na něco, co nakonec nemusí vyjít,“ naznačil komplikace.


S časem v zádech
Dvousettisícový příspěvek přitom není bůhvíjaká cena. Aby festival přilákal silné publikum, potřebuje podle známého jazzmana Karla Kobližky věhlasné umělce.
„Pak je nutné k této částce hodně přidat. Samotný příspěvek by stačil pouze na táborskou ligu,“ říká Kobližka, který má osobní zkušenosti s pořádáním jazzových koncertů. Pět let v Táboře organizoval klubové večery, na nichž se vystřídala plejáda české i zahraniční jazzové špičky. Pustil se i do vícedenního festivalu, který mu srazil vaz. „Bez dotací to dál nešlo. Skončil jsem, protože už jsem neměl peníze,“ přiznává.
Dnes provozuje jazzovou galerii na Starém městě a tvrdí, že milovníků jazzu je i v samotném Táboře dost. Nová generace roste především mezi mladými středoškoláky, kteří do galerie chodí alespoň na reprodukovaný jazz.
Na základě svých zkušeností se Kobližka přiklání k obavám Martina Tlapy. „Účinkující jsem vždy domlouval rok předem. Jde to stihnout i za půl roku, ale již s problémy, protože umělci mají termíny plné na dlouho dopředu. Vždy je ale nutné znát rozpočet.“
Jestli dostanou Táborští na podzim možnost poslechnout si současnou jazzovou špičku, například Vertigo Quintet, Štěpána Smetáčka, Andy Nowacka z New Yorku či Ondřeje Pivce, jehož nedávno publikum velkého mezinárodního jazzového festivalu ve Španělsku zvolilo nejlepším sólistou, není jisté.
O osudu festivalu a jeho podpoře budou radní opět jednat v pondělí. Na tak zvané velké granty má město pro letošní rok vyčleněno v rozpočtu 800 tisíc korun.


Z dobré dílny
O grant se ve výběrovém řízení přihlásil jediný uchazeč. Bylo jím táborské sdružení FEST 2004, tedy ostřílená stáj.
FEST 2004 je podepsán pod pořady, které si již získaly značné renomé: Videofest, Kotnov, Tábor Superstar Band a jeho Jesus Christ.
Podle Jiřího Fišera, jenž předsedá kulturní komisi, sdružení splnilo všechna městem zadaná kritéria.
Publiku se nový článek kulturních počinů v Táboře měl představit pod názvem Mr. Jazz jr. In Tábor. Příjemce grantu se zavázal, že zajistí dvoudenní program s rozložením do menších barů a klubů a s vyvrcholením při závěrečném koncertu v sále pro minimálně 300 lidí.
Vedle pozvaných hostů z Čech či zahraničí se má podle zadání představit i top táborská formace. Mohl by to být třeba Viliam Béreš nebo Tarapaca Jazz.