Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jan Svěrák: Kuky je pro mě návrat do dětství

České Budějovice - Oscarový režisér uvedl v budějovickém multikině svůj nový dobrodružný film, který kombinuje animovaný loutkový příběh a hrané scény.

24.5.2010 2
SDÍLEJ:

Hlavním hrdinou nového filmu Jana Svěráka Kuky se vrací je plyšový medvídek.Foto: Archiv VLP

Tělo má z růžového froté prostěradla plněného pilinami. A protože jeho majitel, šestiletý Ondra, je astmatik, skončí na skládce, odkud se dostane do lesa plného nástrah. Film Kuky se vrací, jehož hlavním hrdinou je plyšový medvídek, začalo hrát minulý týden budějovické multikino. „Plyšák se mi hodil jako takový outsider, někdo, kdo se za nás kouká,“ říká režisér Jan Svěrák, který snímek, jenž kombinuje animovaný loutkový příběh a hrané pasáže, v CineStaru uvedl.

Proč jste se rozhodl pro pohádkový příběh?
Pohádku jsem chtěl dělat už asi deset let. Dokonce jsem do toho angažoval i tatínka, jestli by nějakou nenapsal. Ale říkali jsme si, že bychom měli vycházet z české klasické pohádky. Tak jsme je posbírali a zjistili, že všechny dobré už někdo natočil. Ale mě to trápilo vždy, když jsme šli na obhlídky do lesa. Třeba při Tmavomodrém světě jsme hledali s kameramanem místo, kde by mohla jet německá kolona a na ni útočit spitfiry, a říkali jsme si: kdyby tady mezi těmi skalami byli loupežníci, to by bylo nádherné. Až jsem si řekl, že bych se mohl vrátit k filmům Ropáci a Jízda, spojit radost z jejich natáčení. A protože se snažím v sobě udržovat naživu dítě, i když to jde hrozně těžko – čím jsem starší, tím hůř se mi skáče ze schodů – byla to pro mě terapie, návrat do dětství.

Měl plyšák Kuky nějaký předobraz?
Plyšák ne, chtěli jsme vytvořit nového, originální postavu, aby to nebyl plyšák z Ikey.

A růžová barva proto, aby byl mazel?
Růžová byla ve scénáři, měl být původně červený, ale jak je opraný, vypadá spíš dorůžova.

Natáčeli jste také u Bechyně. Jak složité bylo najít ideální les?
Byl problém ho najít. Říkali jsme si, že to bude krásné v Českém ráji. Ale tenhle film je vyprávěný celý vleže a Český ráj není od země zajímavý. Vždy nám někdo říkal: máme za chalupou výborné místo, to se vám bude líbit. Tak jsme tam přijeli, bacili jsme sebou na zem, jenže tam nebylo třeba vidět nikam do dálky. A u Bechyně má chalupu Honza Ott, modelář, stavěl filmovou hospodu i autíčka, a říkal: u nás jsou zajímavé kořeny. Tak jsme se tam vydali.

Postavu dítěte hrál a namluvil váš syn Ondra, jemuž jste hrál s plyšáky i divadlo. Dával vám hodně připomínek?
Když jsem mu něco vyprávěl a viděl jsem, že se ošívá, vzal jsem zpátečku a zamyslel se, kudy jinudy se vydat nebo zkrátit to povídání. To říkal, myslím, Hitchcock: veškerý přebytečný tuk musí být vymasírován. A ve filmu jsou i některé věci, které si vymyslel: když mu byly asi tři roky, zjistili jsme, že často říká: Jseš mi divnej do vočí. Pochopili jsme, že to říká, když je naštvaný, jako nadávku.

K hlavní postavě plyšáka vás taky dovedl on?
K plyšákovi jsem asi došel sám, zjistil jsem, že kámen s klackem, které jsem původně zamýšlel, by byly nekoukatelné. Taky by se jim spolu špatně cestovalo: klacek může po vodě plout, ale kámen auto odstřelí a tím doputoval. A plyšový medvídek se mi hodil jako takový outsider, který přijde do společnosti lesních bytostí, která už je nějak rozehraná, a zprostředkovává nám naše oči – je to ten, který se za nás může ptát a dívat.

Uvažujete o tom, že byste medvídky Kuky prodávali?
Hledal jsem výrobce a říkal jsem si:to je ideální příležitost narušit tu blbost, že všechno se musí dělat v Číně. Oslovil jsem nejdřív Moravskou ústřednu Brno, dvakrát jsem jim volal, psal maily, ale vůbec se neozvali. Pak jsem našel výrobce, který dělá plyšové hračky. Chtěl jsem jich dvacet tisíc a oni říkali: aha, do pěti tisíc bychom to dokázali vyrobit u nás, ale tohle množství jedině v Číně, pane Svěrák. Takže se jelo do Číny…

Na které postavě jste pracovali nejdéle?
Nejdéle trval kapitán Von Hergot. Nejdřív vypadal jako francouzský sedlák, měl na hlavě slamáček a v puse suché stéblo, ale to nebylo ono. Nechtěl jsem, aby to byly lidské postavy. Pak jsme našli tuhle verzi shnilá brambora. A druhá těžká postava byl Anuška: aby to byl frajer a puberťák, ale přitom aby nevypadal moc lidsky. To vzniklo několik set obrázků, než se ta podoba ustálila.

Byl jste už na projekci s dětmi. Líbil se jim Kuky?
Sledoval jsem je ve chvíli, kdy se Kuky probouzí na skládce. A všechny byly vpředu a odkyvovaly to, tak jsem si říkal: jsou chycené, je to dobré.

Dvě z hlavních postav mluví váš otec a syn. Proč?
Potřeboval jsem natočit pomocné playbacky, aby podle toho mohli loutkoherci hrát. Poprosil jsem svého tátu, který to nechtěl hrát (a já taky ne, chtěl jsem někoho ostřejšího), a Ondru, abychom to namluvili. Zavřeli jsme se na půdu, nevadilo nám, že zvenku zní cirkulárka, jenom jsme tam pověsili tři deky – taky je to v titulcích: nahráno ve studiu Tři deky. Tam jsme si tři Svěráci sedli a postupně to nahráli. A pak jsme si na to zvykli.

Jaké to je režírovat svého syna?
Je to stejné jako režírovat otce.

Mluvil vám do toho? A nebyl pro postavu kapitána Hergota moc hodný?
Občas jsme mu říkali: bacha, bacha, jseš hodnej, buď trošku morousovatej, řekni to ostřeji. Zasahoval do toho, jen když jsem napsal scénář. A vymyslel tam ty Anuškovy básničky. U toho jsme se hodně pobavili.

Miniroličku bezdomovce jste dal Oldřichu Kaiserovi. Ten si ji dle všeho užil…
Byl neuvěřitelně profesionální a obětavý. Měl kontaktní čočky, aby nebyl hned k poznání, byl celý oblepený, usmolený, špinavý a seděl tam s bezdomovci na lavičce celý den. A náš produkční, který je divoký recesista, říkal: já něco vyzkouším. Šel za ním do maskérny a říká: pane Kaiser, my ještě nemáme podepsanou tu smlouvu. Byl byste ochoten – je to role bezdomovce – udělat to za 120 korun? On říká: počkejte, to není ani na čtyři krabicová vína. Za 140 korun. A skutečně za ty dva natáčecí dny dostal 280 korun, protože on tu recesi musí dotáhnout do konce.

Ostatní byli opravdu bezdomovci?
Ano, ale takoví, co mají mobilní telefon a přijdou.

Podle čeho jste vybírali herce, kteří postavičkám dali hlas?
Třeba u Anušky jsme hledali někoho, kdo má širokou hubu, až jsme si vzpomněli na Macháčka, který má krásný hlas a umí být rozeřvaný. A u ostatních jsme se snažili, aby to byly tak výrazné hlasy, aby je diváci hned identifikovali. Jak v tom filmu postavičky neotevírají pusu, mohlo by se stát, že někdo mluví a vy nevíte kdo.

Na konci jste si trochu nechal vrátka pro pokračování. Přemýšlíte o něm?
Nenene, v žádném případě. To já takhle zlobím.

Autor: Václav Koblenc

24.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Zbraně z Prachaticka zajištěné Národní centrálou proti organizovanému zločinu z Českých Budějovic.
8

Muži z Prachaticka předělávali zbraně na střelbu dávkou a vyráběli k nim tlumiče

Ilustrační foto

Již nejsou mezi námi

OBRAZEM: Fotbalisté z Klíčku si odnesli putovní pohár

Tábor - Po nezvykle dlouhé přestávce se sešli ve středu 11. října v tělocvičně Střední školy obchodu, služeb a řemesel domácí FK Rohlík a hosté FC Klíček Záluží, aby soupeřily v sálové kopané o putovní pohár.

Okresní hokej nabírá na obrátkách, suverénní jsou už jen tři týmy

Táborsko – Deset účastníků okresní hokejové soutěže má Táborsku má za sebou kompletní dvě kola.

Policisté zadrželi dealera pervitinu

Tábor - Táborští kriminalisté, kteří se specializují na potírání drogové trestné činnosti, vypátrali a zadrželi dalšího dealera pervitinu.

AKTUALIZOVÁNO

Superdebata Deníku: nikdo nechce vládu ANO. Ať už bez Babiše, nebo s ním

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, GRAFIKA, VIDEO/ Pouhý den před sněmovními volbami se v redakci Deníku sešla desítka zástupců politických stran při předvolební superdebatě. Na přetřes přišla všeobecně probíraná témata - ať už elektronická evidence tržeb, přijetí eura či přijímání migrantů. Z odpovědí také vyplynulo, že favorit voleb ANO to bude mít v případě výhry s formováním vlády složité. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení