V Praze je v tramvajové síti celkem 247 světelných signalizačních zařízení, většina z nich na křižovatkách. S preferencí jich je už 219. Letos by měla přibýt na několika dalších místech, například v Táborské ulici. V tramvajové síti v Praze tak zůstane pouze 20 světelných signalizací, které preferenci neuplatňují. 

MHD. Ilustrační foto.
MHD by se mohla vrátit do normálu v září. Ale metro po půlnoci stále nepojede

„Jsem rád, že se TSK spolu s DPP podařilo zavést preferenci pro tramvaje na dalších 10 světelných křižovatkách. Zrychlili jsme díky tomu provoz tramvají v Praze v průměru o 1 km/h,” řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady dopravního podniku. Ačkoli se zvýšení rychlosti o 1 km/h nemusí zdát nijak závratné, v konečném důsledku vede ke zkrácení doby jízdy daného spoje v řádech minut. 

Pomohly také „bumlíky"

Ne vždy ale přednost něco vyřeší. „Zhruba 9 vytipovaných světelných křižovatek, např. v úseku Anděl – Bertramka nebo na náměstí I. P. Pavlova, tj. přes magistrálu, zůstanou nadále bez preference. Její zavedení by zde nepřineslo skutečné snížení jízdní doby tramvají,” sdělil Jiří Vodrážka, vedoucí Organizace provozu DPP. 

Pražský okruh na přemostění Chlumecké ulice v Praze 9.
Změna k lepšímu: nové mosty rozšíří Pražský okruh na tři pruhy. Ne ale hned

Ke zrychlení tramvajové dopravy v posledních letech přispěly také zvýšené betonové tvarovky podél tratí oddělující tramvajový pás od vozovky, v dopravácké hantýrce nazývané „bumlíky“. V loňském roce jich dopravní podnik v Sokolovské ulici nainstaloval dalších téměř 300 metrů, celkem jich už je v Praze téměř 14 kilometrů.  

Dalším, neméně důležitým faktorem, je i ukončení některých rychlostních omezení v důsledku prováděných oprav jako například v Nádražní ulici, kde zrekonstruovaná trať v současnosti umožňuje tramvajím projíždět rychlostí až 60 km/h.