Na začátku zrodu každého nového Superbu Made in Slovakia je tanec více než pětistovky oranžových robotů, kteří k sobě svařují jednotlivé díly, následně výroba pokračuje zavěšením jejich karosérií na předlouhou lanovku a na konci podstoupí hotový vůz náročné třesení na speciální vibrační stolici.

Na to, jak výroba probíhá, se můžete podívat do komentované fotogalerie

Všechny tyto úkony jsem si mohl prohlédnout v obří bratislavské továrně koncernu Volkswagen. Právě tam začaly vznikat první exempláře čtvrté generace vozu Superb.

Zajímavostí spojených s tímto okamžikem je docela hodně. Například to, že původně v montážní hale vznikaly o mnoho kratší vozy Volkswagen Up!, Seat Mii a Škoda Citigo.

Video zachycující současný stav výroby si můžete prohlédnout zde:

| Video: Youtube

Kvůli tomu se musela prodloužit jednotlivá pracoviště a současně zmenšit jejich počet. A to přesto, že Superby a Passaty samozřejmě obsahují daleko větší množství dílů než zmíněná městská miniauta.

V současnosti dělá společnost Passatům Superbům kombi ještě Škoda Karoq. Ten zde montují od roku 2020 a jedná se o výpomoc škodováckému závodu v Kvasinách, který je proto SUV tím hlavním. Prý jich zde celkem vznikne 65 000 kusů. Na konci letošního roku ovšem Karoq místo na lince vyklidí. A na něj se na jaře přesune limuzína Superb.

Společně s Passatem

Výroba Superbu v Bratislavě v číslech:
-montážní hala má rozlohu 21 fotbalových hřišť
-samotná holá ocelová karosérie má u kombi 535 dílů a u limuzíny 506
-prvně uvedená karosérie má hmotnost 436, druhá 429 kg
-během jedné směny se vyrobí 229 vozů
-Z jednoho na druhé montážní pracoviště se vůz posune pod 96 sekundách

Mimochodem, právě v Kvasinách se stále ještě vyrábí třetí generace Superbu. Verzi kombi, která bude na tamější lince k vidění dokonce ještě v dubnu, si můžete stále u dealerů Škody objednat. Verze liftback už v konfigurátoru nových vozů k dispozici není. Montáž posledních kusů skončí s koncem roku s letopočtem 2023.

Možná je ještě třeba vysvětlit, proč se vlastně takováto rošáda s přesunem výroby Superbu do Bratislavy odehrála. Inu proto, že v Mladé Boleslavi se již brzy začne s přestavbou výrobních linek na produkci dalšího elektrického SUV, kterým je Elroq. A tomu musel uvolnit místo Octavia, která pak bude mít od jara příštího roku jako místo svého zrodu právě Kvasiny.

A jelikož je technickým sourozencem Superbu Passat, kterého se pravděpodobně bude vyrábět více než obou verzí škodovácké vlajkové lodi, bylo docela logické, že montáž dostane na starost právě závod v Bratislavě.

„Uvedení nové generace modelu na trh je pro všechny zaměstnance vždy velmi výjimečným okamžikem. A pro nový Superb to platí dvojnásob, protože v rámci takzvaného projektu Beta+ probíhal společný vývoj vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat pod vedením značky Škoda. Dobře provedená realizace projektu a přesun výroby modelu Superb do Bratislavy jsou důkazem vysoké dovednosti a odborné znalosti zaměstnanců společnosti Škoda Auto," uvedl Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Výroby a logistiky.

Všechny verze Superbu budou mít nadále pod kapotou spalovací motor. Nabídka agregátů zahrnuje tři benzinové motory s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) a dva naftové motory o výkonech 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Vedle toho nabídka zahrnuje nový plug-in hybridní pohon s čistě elektrickým dojezdem přes 100 km, který je určen výhradně pro verzi kombi, a také mild hybridní verzi – u modelové řady Superb použitou poprvé.