Za příběhem vzniku první Škody s označením RS je obyčejná lidská ješitnost. Lidé ze závodního oddělení automobilky Škoda v Mladé Boleslavi totiž tak nějak v první polovině sedmdesátých let nemohli snést, že tuzemským rallyovým podnikům vládne Vladimír Hubáček a jeho Renault Alpine A 110.

Krásnou Škodu 200 RS si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii:

Škoda 200 RS - historie

Tento krásný vůz byl opravdu schopným závodnickým náčiním. Vždyť několikrát zvítězil v absolutním pořadí na Rallye Monte Carlo i v dalších světových podnicích.

Škoda tehdy nabízela závodníkům tovární speciál 120 S Rallye, který byl odvozený od sedanu Škoda 110. Motor s objemem byl schopen poskytnout výkon až 125 koní. Chladič se přestěhoval dopředu a auto měla i množství dalších speciálních úprav. Přesto na zmíněný Hubáčkův superstroj nestačil.

Tovární jezdec Jiří Šedivý se pak rozhodl vsadit na ze sedanu odvozené kupé Škoda 110 R. V roce 1973 s ním na Barum Rallye v tehdejším Gottwaldově (nyní opět Zlín) obsadil šesté místo. Auto mělo v závodní úpravě označení Škoda 110 RC.

Filmový dokument o tomto voze, v němž jsou obsaženy i dobové jízdní záběry:

| Video: Youtube

Právě tento vůz se prakticky ve stejné době začal přetvářet v nádherný typ Škoda 180/200 RS. Čísla v označení logicky označují kubaturu.

Převrtáním celohliníkového agregátu s ventilovým rozvodem OHC, který se původně vyvíjel pro nikdy neuskutečněný projekt Škoda 720 (psal jsem o něm zde). Verze s delším zdvihem válců měla objem čtyř válců 1997 cm3, ta s o centimetr kratším pak 1771 cm3. Objemnější agregát uměl vyvinout výkon až 163 koňských sil, ten menší pak 154.

Projekt pouze na dva roky

Inženýři vývojového týmu (vedl ho podle oficiální publikace Škoda Motorsport 120 let Miroslav Červený), původně počítali s využitím převodovky z osobních Tater, ale toto řešení se neosvědčilo. Nakonec tedy museli přesvědčit vedení automobilky, aby poskytlo peníze na pořízení převodovky od značky Porsche.

Kromě využití špičkové techniky (zapalování dodala firma Lucas, brzdy britský specialista Girling, nastavitelné tlumiče Koni a třeba dvojité karburátory Weber) se důkladně pracovalo také na odlehčení kvůli většímu rozchodu kol rozšířené karosérie. Začalo se se s uříznutím a snížení střechy. Oproti standardnímu kupé 110 R byla k zemi blíže o celých šestnáct centimetrů.

Škoda 200 RS - ilustrace:

Vyrobily se tři kusy

Navíc ji nechali vyrobit z hliníku, stejně jako dveře a přední kapotu. Zadní víko kufru pak vylisovali z pryskyřice vyztužené skelnými vlákny. Vyrobily se tři kusy. Dva s větším motorem - tedy 200 RS a jeden 180 RS s tím menším. Do dnešních dnů se dochovaly dva exempláře. Jeden je ve sbírkách škodováckého továrního muzea, druhý vlastní soukromý sběratel.

Premiéry vozu nedopadly úplně šťastně. Podle archivu výsledků tuzemských rally na portálu ewrc posádka Oldřich Horsák s Jiřím Motalem odstoupili ze zmíněné Ida Rallye pro poruchu motoru. V dalším následujícím podniku pak závodníci Jiří Šedivý i Oldřich Horsák s těmito vozy havarovali.

Úspěch nepřišel ani v mladoboleslavské Rally Škoda, která se v roce 1974 jela vůbec poprvé. Tam byli Jiří Šedivý s Jiřím Janečkem v konečném pořadí čtvrtí a museli opět sledovat, jak na na nejvyšší stupínek stupňů vítězů vystupuje opět Vladimír Hubáček.

První vítězství Škody RS 200 zaznamenaly až v následujícím roce 1975. JIří Šedivý ovládl Rallye Šumava a Košice. Jenže, to už se měnily technické předpisy a podobné speciály musely skončit. Škoda tak v roce 1975 připravila veleslavnou 130 RS. O ní ale bude pojednávat až další článek.