O stavbě tehdy největšího jednoobloukového ocelového mostu na světě se začalo vážně uvažovat v roce 1941, současnou podobu však začal nabírat až začátkem padesátých let, kdy už bylo rozhodnuto 
i o výstavbě vodního díla Orlík. V roce 1957 stavba začala.

Žďákovský most je pojmenován podle vesničky Žďákov, která ležela téměř pod ním. „Přímo pod mostem stála žďákovská pila, která fungovala až do poslední chvíle, než se začala napouštět přehrada," popsal Jiří Štrajt, starosta Orlíku nad Vltavou, v jehož katastru se most částečně nachází. Druhá část je v katastru Kostelce nad Vltavou.

V Orlíku nad Vltavou dostali lidé vystěhovaní ze Žďákova náhradní byty. Jednou 
z nich byla i Božena Šlemendová, která žila odmala ve Žďákově a posledních zhruba padesát let bydlí v Orlíku nad Vltavou. Nikdy si tady ale úplně nezvykla. „Ve Žďákově bylo nádherně, byla to překrásná vesnice a všechnu tu nádheru potopili. Dodnes je mi to moc líto. U mostu jsem už hodně dlouho nebyla a ani tam nechci. Vidím ho, sevře se mi srdce a brečela bych," řekla Božena Šlemendová.

Bylo jí kolem třiceti let, když se Žďákovský most stavěl. „Chodila jsem tam měřit, byla jsem přímo u stavby. Dělali tam hodně lidé z okolí – 
z Nevězic, Varvažova a tak podobně. Šlo především o zednické práce a kácení lesů kolem. Pamatuji si, jako by to bylo dneska, jak koukaly špičky stromů z vody, 
a oni vzali pily a uřezávali je," zavzpomínala seniorka.

Ve Žďákově byly kromě domků dva mlýny, pila, hotel a restaurace, ale také vaziště vorů nebo cihelna. Byl tam silný průmysl, hodně lidí zde našlo práci.

Až do roku 1998 byl Žďákovský most v nepřetržitém provozu, nepotřeboval žádnou větší opravu. Tehdy se však objevily v mostu trhliny a provoz tu byl uzavřen. To znamenalo velké problémy 
s dopravou, a tak bylo třeba most co nejrychleji opravit. Tak se stalo a zhruba po dvou měsících byl provoz obnoven.

Od jara roku 2010 mají na most zákaz nákladní vozidla 
a už roky se čeká na rekonstrukci, kterou stále něco zdržuje.

Termín opravy je stále 
v nedohlednu a to i přesto, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyhlásilo výběrové řízení už v roce 2012. Firma, která zde neuspěla, se však od té doby stále odvolává. Nejprve to bylo k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který dal ale za pravdu ŘSD. Firma tedy žalovala úřad a soud zakázal ŘSD uzavřít smlouvu s dodavatelem.

ŘSD nyní čeká na vydání pravomocného rozhodnutí brněnského krajského soudu. „Soudní jednání ve věci Žďákovského mostu bylo nařízeno na soudu v Brně na září 2014. Po tomto stání snad budeme vědět víc," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Žďákovský most není známý jen v souvislosti se zatopenou vesnicí Žďákov či roky trvající rekonstrukcí, ale také s tzv. orlickými vraždami. 
V devadesátých letech minulého století zavraždila skupina zločinců několik lidí, jejichž těla házela v kovových sudech ze Žďákovského mostu do orlické nádrže.

Tento případ, který nepochybně patřil k nejzávažnějším ve své době, se stal předlohou k natočení filmu Sametoví vrazi.