Stávka nestávka, do práce se ve čtvrtek každý dostane. Dopravu na svá bedra vezme Jihočeský kraj, který zastavené vlaky nahradí autobusy. Cestující se dokonce povezou zdarma.

O plánované stávce odbory definitivně rozhodnou ve středu odpoledne. „To je trochu pozdě, člověk se musí nějak zajistit a oni se vysloví den předem. To není moc fér,“ míní o vyhlášení termínu Stanislava Červená z Tábora. K cestě do práce jí ale stačí městská doprava, a ta se nazastaví.

Rozhodnou dnes

Definitivně by se o stávce mělo rozhodnout ve středu. „Odpoledne se sejdou odborové svazy a rozhodnou definitivně o tom, zda stávka bude či ne,“ informoval předseda táborské Federace strojvůdců Stanislav Štokinger.

Lidé na Táborsku se však toho, že by se ve čtvrtek nedostali do práce, bát nemusí. Kraj zajistil na čtvrtek náhradní autobusy.

„Respektuji právo odborů vstoupit do stávky a chápu důvody, které je k tomu vedly. Nemůžeme ale dopustit, aby se kvůli tomu lidé nedostali do zaměstnání, k lékaři či do školy. Situaci jsme vyřešili nasmlouváním autobusů, které nahradí stojící vlaky,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola.
Nejcitlivější ranní železniční spoje budou zajištěny náhradní autobusovou dopravou. „Tu zaplatíme z krajského rozpočtu. Nebude se tedy vybírat jízdné. Náklady odhadujeme na zhruba 125 tisíc korun. Ušetříme však na úhradě Českým drahám za neodbavené vlaky přibližně 300 tisíc korun,“ informoval vicehejtman Martin Kuba.

Autobusy nahradí zhruba třetinu zastavených spojů. Informace, které vlaky jsou nahrazeny, získají cestující na vlakových nádražích a od řidičů náhradních autobusů. Autobusy budou stavět přímo na vlakových nádražích.

Mojmír Čapka: Jsem proti

„Celé je to absurdní, odboráři do poslední chvíle neumí říct, kdy a jak dlouho stávka bude. Hlavně do toho zatahují celý národ. Odborový svaz řídí amatéři, kteří nemají jiné zaměstnání a jen štvou lidi. Dopady stávky pak jdou hlavně na firmy. Chápu, že na stávku je nárok, ale musí mít smysl. Kdyby byly České dráhy privátní firmou, žádná stávka by se nekonala, takhle jsou cestující jejich rukujmími. Mně je jedno, jakou daní budou bonusy daněny, protože jako soukromá firma musím vědět, zda na ně v rozpočtu mám nebo nemám. Ale stát zacpe díru dalším dluhem. Naštěstí vím, že u nás ve fabrice si lidé práce váží a záleží jim na tom, abychom zajistili výrobu. Do práce se určitě dostanou,“ říká Mojmír Čapka, majitel firmy Brisk.