Táborsko/ Více jak polovina silnic třetích tříd v okrese je v katastrofálním stavu. Za komunismu si totiž s jejich stavbou nikdo nelámal hlavu, dnes ale opravit nejdou. Proč?
Ředitelka táborské správy silnic Radka Pavlíková vysvětlila, že tyto komunikace vlastně nemají konstrukční vrstvu. Laicky řečeno, na prašnou cestu místního významu se položil štěrkový penetrační makadam a tím práce končila. „Je to vlastně komunikace, které chybí vlastní povrch. Ten nemůžeme následně záplatovat, není to technicky možné, a vytvořené výtluky se tak mohou jen vyčistit, posypat zásypkou a smést. Toto je problém silnic třetích tříd, jejichž výstavba se uskutečnila během pětiletky pro dopravu v 70. letech,“ informovala a pozastavila se nad rozdílnými cenami v pozemním a silničním stavitelství. „Ceny se nedají srovnávat, stavba silnice je mnohonásobně vyšší,“ řekla s tím, že důvodem je zřejmě stále malá konkurence firem zhotovujících komunikace.
V těchto dnech očekávají táborští silničáři svůj podíl peněz z krajského rozpočtu. Není bezedný a některé silnice tak stále marně čekají na opravu.
Jednou z nich je tah z Bechyně do Bernartic. Podle Petra Dědiče z Bechyně, který trasu jezdí pravidelně, s povrchem silnice nikdo tři, čtyři roky nic nedělal. „Je v nehorázném stavu a ničí naše auta. Jsou tam vyloženě velké díry, protože lepili záplatu na záplatu a ty se postupně trhají. Odchází tlumiče kol a znám případ zničeného elektronu,“ stěžoval si.
O stavu silnice ví i samotní silničáři, ale v plánech pro následující roky se špatná vozovka zatím neobjevila. Během března však ještě může krajský úřad provést změny.