VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlík do Vídně má už 21 let zpoždění

Veselí nad Lužnicí - Bývalá dráha Františka Josefa z Prahy do Vídně se zastávkou ve Veselí nad Lužnicí už přes 21 let čeká na svoji obnovu.

8.11.2016 1
SDÍLEJ:

Cestování vlakem.Foto: Archiv redakce

I přes memorandum z roku 2014 o spolupráci při rozvoji dopravní infrastruktury mezi Jihočeským krajem a Správou železniční dopravní cesty, v němž přední místo zaujímá elektrizace úseku Veselí České Velenice pro spojení s Vídní, se nestaví. A do konce roku nebude. Naposledy ve Veselí rychlík zastavil před 20 lety. Aby se znovu rozjel, je nutné zelektrifikovat 55 kilometrů dlouhou trať z Veselí do Velenic. Česko i Rakousko se k modernizaci celé trati zavázaly už do 1995. Česko dohodu nedodrželo. Přitom riskuje významnou ztrátu.

„Rychlé spojení přes Velenice může zachránit hrozící odklon mezinárodní dopravy z České republiky na trati Vídeň Berlín," upozorňuje předseda spolku Za bezpečnou železnici Radim Kamler.

Obnovení spojení Praha Vídeň přes Tábor, Veselí n. Lužnicí, České Velenice a rakouský Gmünd, které by bylo výrazně rychlejší, než dosavadní spojení přes přetížený koridor na Brno, má v cestě velkou bariéru: nezelektrizovaný 55 kilometrů dlouhý úsek trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, který měl být zmodernizovaný do roku 1995.

„Již v roce 1992 se česká a rakouská strana dohodly, že celá trať bude elektrizována do roku 1995. V Rakousku se tak stalo, u nás nikoli, a to přes mnohokrát vyjádřený zájem a urgence rakouské strany, Jihočeského kraje i Českých drah," vysvětluje situaci Radim Kamler, ze spolu, který obnovu historické trati iniciuje.

,,Uskutečnila se celá řada jednání, kdy se jednalo s rakouskými drahami i s dolnorakouským hejtmanstvím, ale k posunu nikdy nedošlo," dodává předseda spolku Za bezpečnou železnici.

Elektrizaci zmíněného úseku má na starosti Správa železniční a dopravní cesty.

Jedinou vlaštovkou, která dávala naději, že se plány pohnou kupředu a i Česko se chopí splnění svého závazku, se stalo memorandum mezi dvěma klíčovými hráči: Jihočeským krajem a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), která má elektrizaci úseku na starost.

Memorandum ze srpna roku 2014 se týkalo spolupráce při rozvoji dopravní infrastruktury v kraji a zajištění provozu na železnici v rámci Jihočeského kraje. Elektrifikace zmíněného úseku v něm zaujímá přední místo, avšak dva roky uplynuly a stavět se zatím nezačalo. Jak nám sdělil Marek Illiaš, mluvčí SŽDC, dosud v ruce nemají ani technickoekonomickou studii.

Jak Táborskému deníku potvrdil šéf krajského odboru dopravy Jiří Klása, na dokumentu pracují.

,,V současné době technicko ekonomická studie tratě Veselí nad Lužnicí České Velenice zpracování s termínem dokončení do 31. prosince. Následně bude na centrální úrovni rozhodnuto o dalším postupu. Jihočeský kraj v souladu s usnesením rady kraje elektrizaci tohoto úseku důsledně prosazuje a průběžné výsledky ekonomického hodnocení studie ukazují, že tato varianta má nejvyšší přínos, " tvrdí Jiří Klása z odboru dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje.

Obě instituce si přínosy z rychlého spojení Prahy, potažmo i jižních Čech s Vídní uvědomují, konkrétní činy ale chybí, nad čímž Radim Kamler jen nechápavě kroutí hlavou.

,,Kraj i SŽDC elektrizaci oficiálně podporují, ale nic se neděje. To je samozřejmě velká škoda, protože na stavbu by bylo možné použít prostředky z unijních fondů z programu dopravy pro roky 2014 až 2020, který je ve stávajícím rozsahu pro republiku bezpochyby posledním," dodává.

Klára Hejdová

Autor: Redakce

8.11.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Libor Novák (na snímku vpravo).

Volejbalové kruhy nejen na Táborsku zasáhl smutek: zemřel Libor Novák

Jednací sál Krajského úřadu.

Koalice se dohodla na jménech radních a znění koaliční smlouvy

Knihovna chystá změny v hudebním oddělení

Tábor - Městská knihovna na týden zavře. Chystá totiž změny v hudebním oddělení: nově zorganizuje sbírku CD.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Rolničkové dny vybírají na mikrobus

Soběslav - Rolnička tento týden pořádá už 16. ročník sbírky Rolničkové dny, které pomáhají lidem s postižením. Výtěžek půjde na financování nákupu mikrobusu.

AKTUALIZUJEME

V Kamenném Újezdu skončil střet s vozidlem zraněním chodce

Jižní Čechy - Od rána řeší jihočeští policisté již několik dopravních nehod.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies