Život a bezpečnost našich dětí jsou pro nás nejdůležitější, kamiony na obchvat a ne ke škole či za bezpečí školáků. Taková hesla hlásaly na středečním setkání více než tři stovky čekanických.
Ti se ostře vyslovili proti stejnému záměru, který řešili i před rokem a stejně jako loni vznikla i petice.
„Odbor dopravy v Táboře může na žádost jednoho z občanů vydat opatření obecné povahy, které umožní odstranění značek zakazujících vjezd automobilů nad 2, 5 tuny do Průběžné a Soví ulice," vysvětluje místní občanka a zastupitelka Michaela Petrová (JINAK!), proč se ozývají nesouhlasné hlasy. Náklaďáky by totiž jezdily okolo základní školy.
Odbor tak jedná na základně podnětu Josefa Koudelky z Družstevní ulice, kudy pro nákladní vozidla vede objízdná trasa. Lidé se tady potýkají s pachem a hlučností. Podle vedoucího odboru Erazima Trocha jde ale zatím ze strany Čekanických o předjímání událostí. Rozhodnutí v této záležitosti prozatím nepadlo. „Nyní čekáme, jak rozhodne krajský úřad v předchozím řízení, ze kterého poté budeme vycházet," sdělil Erazim Troch.
Vysvětlil, že odbor dopravy v minulosti zamítl žádost města o zákaz vjezdu aut na 3,5 tuny do celých Čekanic a to se odvolalo na kraj. Ve věci verdikt doposud nepadl, a proto táborský odbor nerozhodl zatím ani v žádosti Josefa Koudelky. Tomu denně okolo domu projede 673 náklaďáků a 1597 osobních aut.
Zákaz vjezdu za zatáčkou řidiči náklaďáků lehce přehlédnou
Podle Josefa Koudelky mají lidé z Družstevní stejná práva jako v jiných ulicích města, proto tady nechce náklaďáky trpět. Odstraněním zákazové značky by se doprava rozmělnila i do Průběžné. „Pokud někdo dělá opatření, tak nemá znevýhodňovat druhého. Chci stejná práva jako mají ostatní obyvatelé Čekanic," sdělil s tím, že komunikace II. třídy jsou od toho, aby stát zachoval dopravní obslužnost.
Průběžnou ale už tak projede denně devět tisíc aut a jejich počet se zvyšuje: „Od té doby, co zrekonstruovali Křižíkovo náměstí, jsou Čekanice ještě víc ucpané. Jestli do Průběžné pustí náklaďáky, tak to bude největší blbost, co mohli udělat," rozčiloval se Antonín Smutný. „Chápu, že když to řidiči kamionů musejí objíždět přes Družstevní, není to příjemné ani pro ně, ani pro lidi, ale hnát je ke škole a školce, kde už jezdí i tak dost aut, je nesmysl," dodává muž, který bydlí v ulici Brigádníků a v Družstevní má zahrádku.
Stejný názor zastává i Iveta Jančiková z Průběžné, které chodí syn do čtvrté třídy a dcera půjde do první. „Nechci, aby tady jezdily kamiony. Bála bych se o děti. Každá máma se bojí. Už takhle tady projedou stovky aut denně."
Na stranu Průběžné se přidal i ředitel Husitského muzea Jakub Smrčka, který bydlí v Družstevní: „Taky nechceme, aby nám tam jezdila auta. Ale mám malé dítě, které sem bude možná chodit do základní školy a musel bych se stydět posílat náklaďáky před školu. Divím se, že úředníci o tom neuvažují a také se divím, že policie dá souhlasné stanovisko s takovou věcí."
Zastupitelka Michaela Petrová dodává, že se lidé oprávněně obávají střetu náklaďáku s chodcem.
Ludmila Vlková upozornila i na nedomyšlené usazení zákazové značky pro náklaďáky při vjezdu do Průběžné směrem z obchvatu: „Značka je až za zatáčkou a řidiči ji tedy včas nezaregistrují," sdělila. „Ve středu jsem tady čekala na autobus a jel náklaďák naložený tvárnicemi i s přívěsem. Najel sem, zůstal stát a co mu zbylo jiného, než jet dál Průběžnou přes zákaz. S přívěsem odtud těžko vycouvá, když za ním stojí auta," popisuje rutinu Ludmila Vlková.
Otázka dne: Patří náklaďáky před základní školu?
Jiří Hradecký, Tábor
To, že je v Průběžné ulici základní škola, je určitě dostatečný důvod pro to, aby kolem ní kamiony neprojížděly. Osobně bych se bál tam děti posílat, protože rušná doprava je může ohrožovat. Lidé, kteří o tom rozhodují, by si měli uvědomit svou zodpovědnost a všechna rizika, která jsou s tím spojená.
Zuzana Pazourková, Nový Kostelec
Kdybych byla v kůži rodičů dětí, kterým mají před základní školou začít jezdit těžké kamiony, určitě bych se proti tomu snažila nějak bojovat. Nechtěla bych děti vozit do jiné ještě vzdálenější základní školy, ale bála bych se o jejich zdraví. Proto chápu lidi, kteří se proti tomu bouří.
Oto Rinke, Tábor
Vždy záleží na na okolnostech. Při rozhodování se musí zvážit situace i to, jestli existuje nějaké jiné řešení. Základní škola, ve které je, řekněme sto dětí, není dostatečný důvod k zastavení projektu, který by mohl ulehčit od dopravy celému městu.
Marie Šindelářová, Tábor
Rodičům, kteří se snaží zabránit tomu, aby před základní školou jejich dětí jezdily kamiony, naprosto rozumím. Sama bych se o ně bála, kdybych je tam měla posílat a asi bych nejednala jinak. Je to pro školáky velice nebezpečné a není možné vše uhlídat. Situace by se proto měla vyřešit jinak, aby děti nebyly vystaveny nebezpečí.
Názor policie:
Miroslav Doubek, tiskový mluvčí táborské policie
„Policisté se k případu mohli pouze vyjádřit a nikoliv v něm rozhodnout. Problém jsme řešili na úrovni toho, zda je úprava značení v Průběžné v souladu s platnými zákony. Konstatovali jsme, že ano, protože tam poté vznikl přechod s bezpečnými prvky, který ochrání všechny chodce a řidiči před ním zastaví. Navíc jde o komunikaci II. třídy a ze zákona na ni mohou vjet všechna vozidla, tedy i kamiony, bez omezení. Své stanovisko jsme předali městu Tábor a jeho zástupci záležitost již řeší po své linii."
Čekanická doprava v číslech:
Ulice Průběžná:
• Rok 1996 3595 aut z toho 786 nákladních
• Rok 2003 4242 aut 315 nákladních
• Rok 2010 5473 aut 351 nákladních
• Rok 2013 8638 aut 289 nákladních
• Rok 2014, květen 9040 aut 176 nákladních
Ulice Družstevní:
• Rok 1996 1583 aut 533 nákladních
• Rok 2003 1792 aut 576 nákladních
• Rok 2013 2365 aut 788 nákladních
• Rok 2014, květen 2 270 aut 673 nákladních
Více se dočtete zde:
https://taborsky.denik.cz/zpravy_region/nakladaky-cekanicemi-jezdi-dal-radni-boj-nevzdavaji.html
https://taborsky.denik.cz/zpravy_region/dalnice-ma-svoji-petici-z-cekanic.html
http://taborsky.denik.cz/zpravy_region/tazeni-proti-nakladakum-nevzdavaji-20140127.html