VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Peníze, které kraj nevyužije, se vrátí do černé díry rozpočtu

Tábor - Šest kandidátů do kraje se při předvolební diskusi dohadovalo o prioritách v dopravě.

18.9.2008
SDÍLEJ:

Politici v divadleFoto: Kateřina Nimrichtrová

Dálnice, dálnice, dálnice. Téma skloňované ve všech pádech bylo top jedničkou i na úterní předvolební diskusi v táborském divadle.
Šest kandidátů do krajského zastupitelstva však mělo na tepnu jižních Čech, která by měla spasit dopravu, rozdílné názory.
„Prosazení dálnice považuji za velký úspěch,“ zhodnotil současný hejtman Jan Zahradník (ODS). Dokončit stavbu až k hranicím je prioritou nejen občanských demokratů. Debatu však rozdmýchal způsob financování. Zatímco úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí půjde z peněz státních, zbylá trasa z Veselí až k hranicím by měla být financována metodou veřejnosoukromého partnerství.


Komunisté varují
„Je možné, že pokud by stát na celý úsek našel peníze až v roce 2030, nic jiného nám nezbyde. Ale možná si tady slibujeme něco, co nikdy nedoběhne. KSČM varuje před zapojením soukromých peněz,“ oponoval komunistický kandidát Václav Ebert.
Podle Jiřího Zimoly ze stáje sociálních demokratů však stavba dálnice musí jít průřezově skrz politické strany. „Spojení Prahy s Českými Budějovicemi je rozhodně dopravní prioritou,“ proklamoval Zimola.
O financování ale mají sociální demokraté také jinou představu. „Myslíme, že by se daly na stavbu využít i peníze z evropských fondů,“ dodal.
Evropa však jihočeskou dálnici za prioritu nepovažuje. „Železnice a D3 šly do Evropského parlamentu společně. Zatímco koridor prošel, dálnice byla zejména díky vlivu zelených zablokována. D3 tedy z evropských peněz být financována nemůže,“ upozornil Zahradník.


Salámová metoda
Jiřímu Guthovi ze Strany zelených vadí nejvíce nesystémovost v dopravní politice. „Víme, že D3 se staví takzvanou salámovou metodou. Stát má dostatek peněz na výstavbu silnic, jen je nesprávně alokuje,“ naznačil Guth. Podle jeho názoru se čtyřpruh na jih od Českých Budějovic stavět nemusí.
Diskuse plynule přešla v určení priorit jednotlivých kandidátů. Sporným tématem se ukázalo zejména letiště a splavnění Vltavy.
„Letiště v Českých Budějovicích je jedním ze základních projektů. V současnosti zde funguje civilní letiště s mezinárodním provozem a my se je chystáme přeměnit na veřejné, a to zejména investicí okolo zhruba pěti set milionů korun do naváděcí infrastruktury,“ objasnil Zahradník. Dodal, že létání považuje za dopravu budoucnosti, a proto se nejedná o žádný luxus.


Černá díra rozpočtu

Ačkoli splavnění Vltavy není pro kraj prioritou číslo jedna, chce využít otevřené ruky státu.
„Víme, že v rozpočtu státního fondu dopravní infrastruktury jsou kapitoly určené právě na vodní dopravu. Když se nevyčerpají, vrátí se do černé díry státního rozpočtu,“ poznamenal Zahradník. Kraj byl připraven a peníze se naskytly. Vltavu se kraj chystá splavnit pro přiměřenou turistickou plavbu.
Ani sociální demokracie potřebu mezinárodního letiště na jihu Čech nezpochybňuje a ve své podstatě jí nevadí ani lodě na Vltavě. Obavy má spíš z toho, že kraj sedí v současnosti na více židlích najednou. „Pro nás je prioritou železnice a stav komunikací,“ konstatoval Zimola.


Štěstí připraveným
„My jsme ale na všech těchto židlích úspěšní,“ reagoval Zahradník. S ním souhlasil i lidovecký kandidát Jiří Netík. „Štěstí přeje připraveným, a naší povinností je peníze, které nám dává stát, využít,“ řekl .
„Hlavně bychom měli lépe dopravně zajistit obce, dostat děti do škol. Opravdu splavnost Vltavy nebo letiště v Budějovicích nevidím jako prioritu,“ oponoval Ebert.
Zahradník nechce dopravní obslužnost rozhodně odstavit na vedlejší kolej. „Dáváme každý rok více jak sedm set milionů korun do krytí ztráty dopravců, kteří obslužnost zajišťují,“ uvedl.
Na zcela opačné straně spektra stál se svými názory kandidát zelených.
„Je potřeba vybudovat funkční dopravní systém v celém kraji. Letecká doprava s ohledem na zvyšující se ceny ropy rozhodně není dopravou budoucnosti a co se týče splavnění řeky, zastávám názor, že lodě se mají přizpůsobovat řece, a nikoliv naopak,“ uzavřel debatu o dopravě Jiří Guth.

Autor: Kateřina Nimrichtrová

Místo události:
18.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Již nejsou mezi námi

Alkohol. Ilustrační foto.

Řídil pod vlivem a v době zákazu

Lesníci varují před vstupem do lesů

Českokrumlovsko - Velké škody napáchal nárazový vítr z páteční bouřky v lesích. Není radno do nich nyní chodit. Poškozeny jsou i lesy města Český Krumlov.

Polomy na Šumavě zastaví turisty

Šumava - O zákaz vstupu do lesů chce požádat Národní park Šumava dotčené obce s rozšířenou působností. V pondělí to Deníku potvrdil Jan Dvořák, tiskový mluvčí Národního parku Šumava.

Vtrhli k nám Rusové, je okupace, holčičko

Tábor - Jakmile se přiblíží 21. srpen, pamětníkům roku 1968 lehce přeběhne mráz po zádech.

Dobrovolný hasič při zásahu zkolaboval

Deštná - Dobrovolní hasiči z Deštné na Jindřichohradecku se od písknutí prvního poplachu kvůli bouřce nezastavili až do sobotního odpoledne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení